Смартфон пазарът с най-висок ръст от 2021 г. насам

Продажбите на смартфони се връщат към най-добрите си времена
(снимка: CC0 Public Domain)

През третото тримесечие пазарът на смартфони се радва на рекорден растеж от 2021 г. насам. Две от водещите марки регистрират най-силно покачване, докато лидерът губи пазарен дял.

Според данни на Canalys за периода юли-септември 2024 г., на световния пазар са доставени 309,9 милиона смартфона, което е с 5% повече, в сравнение със същия период на предходната година. Това е най-доброто трето тримесечие на пазара от 2021 г. насам, когато пандемията подхрани търсенето на лични комуникационни устройства.

Samsung остава лидер на пазара на смартфони, но регистрира спад от 2%, според Canalys. Способността на компанията да достави 57,5 ​​милиона смартфона през третото тримесечие до голяма степен се определя от разнообразната гама модели от начално ниво. През годината корейският гигант намали пазарния си дял от 20% на 19%.

На второ място е Apple, която увеличава дела си от 18% на 19%, а доставките на iPhone нарастват с 9% до рекордните 54,5 милиона броя. Дебютът на семейството iPhone 16 се оказа много успешен, тъй като минималните хардуерни разлики между базовата линия и моделите Pro в страни с развиващи се икономики тласнаха купувачите към новите продукти на Apple.

Анализаторите от Canalys смятат, че наборът от функции Apple Intelligence също набира популярност, а сглобяването на iPhone в Индия е ускорило доставките на нови айфони в САЩ и Европа. Ако и Apple Intelligence се разпространява по-бързо, това ще има положителен ефект върху динамиката на доставките на iPhone.

Xiaomi се нарежда на трето място на световния пазар за смартфони през третото тримесечие със стабилен дял от 14%. Китайската марка увеличава обема на предлагане на смартфони с 3% до 42,8 милиона единици. Компанията се опитва да се фокусира върху модели от среден и висок клас, за да подобри рентабилността си.

Oppo също е стабилен с 9% дял от световния пазар, като увеличава обема на доставките си с 8% до 28,6 милиона смартфона. Това до голяма степен се дължи на активността на компанията в ценовия сегмент от $100 до $200 и на пазара на страните от Югоизточна Азия. В този регион Oppo увеличава доставките с 30%.

vivo, на пето място, увеличава дела си от 7% на 9%, а обемът на доставките нараства с 24% до 27,2 милиона. Около една трета от всички доставки на смартфони идват от всички други марки, които не са попаднали в първите пет играчи на пазара. Те увеличават обемите на доставки сумарно с 4% до 99,4 милиона единици.

Топ 5 доставчици на смартфони през третото тримесечие (източник: Canalys)

Географски, Азиатско-тихоокеанският регион бележи най-значителен ръст в доставките на смартфони – с 10%, следван от Китай с 4% ръст. Европа и Латинска Америка не показват почти никаква промяна в доставките на смартфони на годишна база, Северна Америка добавя само 1%, а Африка регистрира двойно по-голям ръст. Близкият изток, с неговата турбулентна геополитическа ситуация, пада с 1%.

На пазари с развиващи се икономики конкуренцията чрез ценови войни изглежда малко вероятна, тъй като регионалната инфлация продължава да е висока. В страните с развити икономики ръстът на продажбите на скъпи смартфони ще бъде движен от конкуренцията в областта на изкуствения интелект.

vivo и Honor ще съсредоточат усилията си върху привличането на онези потребители, които в момента притежават смартфони, струващи между $100 и $200, за надграждане до по-скъпи модели.

Коментар