Напоследък умните очила отново са във фокуса на индустрията и медиите. Големи компании показаха нови разработки, които отстраняват известни недостатъци на тази категория технологични джаджи. А приложенията на смарт очилата изглеждат много перспективни.
Amazon, гигантът в онлайн търговията, разработва умни очила с вградени навигационни функции за шофьори и куриери на своята услуга за доставки, съобщи Ройтерс, позовавайки се на информирани източници. Разходите за доставки на Amazon са нараснали с 8% до 23,5 милиарда долара през третото тримесечие и компанията търси начини да ги намали – умните очила могат да бъдат част от решението.
Очаква се устройството, чрез малък вграден екран, да осигури на шофьорите и куриерите навигация завой по завой по целия им маршрут и на всяка спирка. Помощта на очилата при даване на указания, съвети за препятствия по пътя, наличие на животни в близост до мястото на доставка и т.н. ще спести секунди време при всяка доставка, като в крайна сметка ще намали разходите за самата доставка.
Като се има предвид, че милиони пакети се доставят ежедневно в Съединените щати, спестяването дори на няколко секунди значително ще намали логистичните разходи на Amazon и ще увеличи печалбите ѝ на силно конкурентния пазар.
Според източниците от компанията, проектът е в ранен етап на разработка и „все още може да се промени”. Ако Amazon не е доволна от резултата, проектът може да бъде отложен или дори замразен. Компанията все още не е коментирала официално разработката на умни очила за своите шофьори и куриери.
„Ние непрекъснато правим иновации, за да направим процеса на доставка още по-безопасен и по-добър за шофьорите. Ние обаче не коментираме въпроси, свързани с нашата продуктова пътна карта”, казва говорител на Amazon в отговор на въпрос на Ройтерс.
Твърди се, че в момента Amazon се опитва да реши сериозен проблем – как да осигури работа на очилата през целия осемчасов ден и в същото време да ги направи достатъчно удобни и леки, така че да не причиняват умора по време на употреба.
Освен това събирането на пълни данни за всеки дом, тротоар, улица, бордюр и алея може да отнеме години, но тази информация е необходима за създаване на най-оптималните маршрути за доставка, казват източниците.
Според самата Amazon, нейните доставчици могат да посещават повече от 100 адреса на смяна. С очакваните печалби в ефективността, които ще дойдат от новите интелигентни очила за навигация, компанията може да поиска от шофьорите да доставят повече пакети и да посещават повече домове.
Тук обаче възниква друга трудност – как да бъдат убедени хиляди шофьори и куриери да използват тези очила. За някои доставчици устройството може да се окаже неудобно. Освен това много от куриерите използват очила, за да коригират зрението си.
Така наречената доставка до „последна миля”, тоест до вратата на получателя на пакета, е много скъпа за логистичните компании, тъй като изисква навигация през зони, привличане на повече куриери и увеличени разходи за гориво. Според някои оценки, половината от разходите за доставка на стоки до вратата на клиента се случват в “последната миля”. Новите очила за навигация са предназначени да намалят тези разходи.
Според източниците, Amazon е взела своите умни очила Echo Frames като основа за новия продукт с вградена навигационна система за шофьори и куриери. Очилата поддържат цифровия асистент Alexa, имат високоговорители и възприемат гласови команди от потребителя. Новият проект за очила носи кодовото име Amelia.
Продажбите на потребителските носими устройства Echo Frames са разочароващи. По неофициални данни, Amazon е продала по-малко от 10 000 бройки от последното поколение на устройството, пуснато в края на миналата година. Новото поколение умни очила Echo Frames с вграден екран може да се появи на пазара още през второто тримесечие на 2026 г.