Термичните батерии, които някои компании разработват отскоро, биха могли да трансформират съхранението на възобновяема енергия и да осигурят по-евтина и мащабируема алтернатива на литиево-йонната технология.
Непостоянната вятърна и слънчева енергия постепенно се превръща в най-евтината форма на енергия, която хората някога са познавали. Но съхранението на енергията, придобита от възобновяеми източници, е предизвикателство. В момента се използват различни начини за съхранение, за да се подсигури енергия – например за нуждите на производството, когато няма слънце и вятър.
„Топлинните, или термо-батериите са принципно нов начин за съхраняване на енергия за малка част от цената [на литиево-йонните батерии]”, казва Джон О’Донъл, основател и главен директор по иновациите на компанията Rondo Energy, в интервю за CNBC.
Термо-батериите съхраняват излишното електричество като топлина в материали от рода на тухли или графит, които могат да достигнат температури над 1650 градуса по Целзий. След това съхранената топлина може да бъде освободена, когато е необходимо, което прави термичните батерии идеални за захранване на производството на стомана, цимент и химикали.
„Това, което една термична батерия прави, е да поглъща чисти, евтини електрони от вятъра и слънцето, да ги съхранява като топлина и да доставя тази енергия по-късно на индустриален клиент”, пояснява Джъстин Бригс, главен оперативен директор на Antora Energy.
Енергийната компания Rondo Energy е един от лидерите в тази област. Фирмата построи първата си търговска топлинна батерия в завода Calgren Renewable Fuels, разположен в Калифорния. Системата съхранява слънчева енергия през деня и доставя високотемпературна топлина в режим 24/7.
„Използваме нерафинирани суровини, като тухли, направени от глина”, казва О’Донъл. „Един килограм тухла съхранява повече енергия от един килограм литиево-йонна батерия, за по-малко от 10% от цената”.
Rondo Energy планира да разшири производството до 90 гигаватчаса годишно към 2027 г. С подобен мащаб компанията може да намали емисиите на въглероден диоксид с 12 милиона тона годишно. Това е еквивалентно на премахването на 4 милиона бензинови коли от пътя, подчертават от компанията.
Въпреки че са обещаващи като технология, термичните батерии се сблъскват с препятствия, включително високи първоначални инвестиции и липса на познания сред индустриалните потребители. „Най-голямото препятствие е информирането на пазара, че тази технология е налична”, казва О’Донъл.