TechNews.bg
АнализиБизнесВодещи новиниНовини

Big Tech продължава да плаща най-много за лобизъм в ЕС

Технологичните корпорации най-щедро “черпят” европейските институции, за да си осигурят влияние в политическите решения на ЕС (снимка: CC0 Public Domain)

Големите технологични компании – това е секторът, който плаща най-много за лобизъм пред институциите на ЕС. Big Tech дава средно по 62 милиона евро годишно за лобиране в Брюксел. Това показват последните данни от проучването на Corporate Europe Observatory и LobbyControl относно лобистката сила и влияние на различните корпорации върху европейските институции.

Големите технологични фирми, енергетиката, банките и химическата индустрия доминират в списъка на бизнесите, които най-активно „черпят“ европейските институции. Въз основа на информация от своята база данни, LobbyFacts е идентифицирала 162 корпорации и търговски асоциации, които харчат най-малко 343 милиона евро за лобиране в ЕС. Това е увеличение на бюджета с една трета спрямо 2020 г.

Общата сума включва само онези бизнеси, които декларират над 1 милион евро годишни разходи; истинската сума на всички корпоративни разходи за лобиране в ЕС е значително по-висока. Тя обаче е трудна за проследяване и измерване.

„И техните усилия за оказване на влияние се увенчават с успех, като се имат предвид настоящите планове на Европейската комисия за агресивен дневен ред за дерегулация и замяна на зелените политики с така наречената „Сделка за чиста промишленост“, върху която Големите замърсители имат огромно влияние“, коментират авторите на списъка.

Кой дава най-много

Секторът с най-висок обем на финансиране за лобизъм пред ЕС е Big Tech. Вторият най-голям лобистки бранш е банковият сектор. Енергетиката е третата най-голяма група корпорации, които се стараят да въздействат на решенията на ЕС чрез финансиране.


Следват химическата промишленост и агробизнесът. Петата голяма група лобисти са междусекторните търговски асоциации, а ги следва фармацията. Пълният списък на организациите и платените суми – както и данни за техните контакти с високопоставени политици от ЕС – е достъпен на сайта LobbyFacts.

Фаворитите на Big Tech

Най-щедра сред щедрите е Meta Platforms чрез своята дивизия, която се намира в Ирландия. Тя е поощрила европейските институции с около 9 млн. евро. Microsoft е зарадвала европейските властимащи с около 7 милиона евро. Толкова са дали и Amazon и Apple.


Изненадващо или не, Google не е сред челната тройка. Тя е дала на евро-институциите едва 4,5 милиона евро. Малко по-нататък в класацията е Qualcomm, която пък е “почерпила” ЕСс 4 милиона евро, а далеч назад в подредбата можем да намерим Uber, която изглежда се надява да успее да повлияе в свой интерес с помощта на 2,25 млн. евро.

Какво следва от това?

Огромните суми за лобиране в ЕС очевидно се изплащат, като се има предвид ускоряващата се про-бизнес програма на втората Комисия фон дер Лайен, коментира Corporate Europe Observatory. Така наречената „Сделка за чиста промишленост“ изглежда ще осигури корпоративно благополучие и фалшиви решения за климата, като същевременно пренебрегва нуждите от справяне със замърсяването на околната среда и осигуряване на социална справедливост.

Междувременно безмилостното корпоративно лобиране вече подсигури широкообхватна програма за дерегулация, която поставя така наречената „корпоративна конкурентоспособност“ като основна цел на Комисията. В действителност това ще бъде залп от регулации, направени за сметка на демокрацията и социалната и екологичната защита.

„Считаме, че редица корпоративни интереси може да не отчитат своите лобистки плащания. Въпреки че тези суми и дейности не са пряко сравними, изключително тревожно е, че институциите на ЕС реагират толкова много на исканията на лобитата в индустрията, докато в същото време много политици се стремят да ограничат пространството и ангажираността на гражданското общество в Брюксел и в цяла Европа“, гласи изявлението на двете организации.

В своя Доклад за лобито в ЕС през 2024 г. LobbyControl посочва, че корпоративните лобисти използват множество техники за убеждаване, вариращи от срещи “лице в лице” и поръчани проучвания до скрито влияние чрез подставени групи и микро-таргетирана реклама. Те вербуват бивши политици с ценни контакти чрез „въртящата се врата“.

Огромните ресурси и нюансирани стратегии на лобистите пораждат опасения относно способността на институциите на ЕС да се противопоставят на неправомерно влияние.

още от категорията

Седмица на рекордни загуби за AI индустрията

TechNews.bg

ЕС ограничава достъпа на Big Tech до финансовите данни на гражданите

TechNews.bg

Най-големите технологични компании поскъпнаха рекордно

TechNews.bg

ЕС ще продължи стриктно да регулира технологиите

TechNews.bg

Сънят: следващата граница пред технологичния свят

TechNews.bg

Технологични CEO-та: „Европа на първо място” срещу Тръмп

TechNews.bg

Коментари