Нарастващият обем от дигитално съдържание изостря конкуренцията за вниманието на потребителя, а най-голямата пречка е… времето, което прекарваме в сън (графика: CC0 Public Domain, генерирана от AI)
Технологичните компании, видео-стриймърите, създателите на съдържание произвеждат все повече и повече онлайн съдържание, което искат ние да консумираме. А денонощието има само 24 часа. Какво значи това? Следващият голям враг на технологичния свят е… сънят ни.
Генеративният AI става все по-добър в произвеждането на съдържание. Ето, че вече се надига цунами от безкрайно съдържание, което неизбежно ще се сблъска с границите на времето. Сънят се превръща в последната голяма част от деня ни, която остава (общо взето) без цифрови медии. Засега.
„Въпреки че изглежда, че всички са намалили съня си и посвещават все повече време на екраните си, има ограничение за това колко време хората могат да отделят за потребление на цифрово съдържание“, пишат интернет анализаторите на Bernstein в скорошна бележка до инвеститорите.
Многозадачност
Част от тази битка е все по-ясно изразеният стремеж към многозадачност. Например, ние може да сме си пуснали видео от Мрежата или пък да следим спортно излъчване в някоя стрийминг платформа, но в същото време да си водим записки и да изпращаме съобщения до своите колеги. Ако прекараме един час, правейки и двете неща, това ще се брои за два часа екранно време.
Тази тенденция се стимулира по всякакви начини. Можем да го забележим по начина, по който са организирани приложенията, с които боравим. Ето, че вече почти всички съвременни смартфони предлагат някаква форма на „екран в екрана“, за да можем да вършим по две неща едновременно. Или по три.
И така, за последните около 15 години сме добавили около шест часа на ден към времето си за потребление на цифрово съдържание, според eMarketer, част от Business Insider. Хората прекарват все повече часове с дигитални медии от различни видове, според оценките на eMarketer. Но рано или късно хората заспиват.
Ето как се оказва, че конкуренцията за вниманието на потребителя се изправя пред този неизбежен лимит: сънят. Това е следващата голяма граница пред Big Tech.
Състезаваме се със съня
„Ние се състезаваме със съня“, каза съоснователят на Netflix Рийд Хейстингс още през 2017 г. „Знаете ли, помислете си това: когато гледате шоу в Netflix и се пристрастите към него, оставате будни до късно през нощта. Състезаваме се със съня, с други думи. А това е много голям резерв от време“.
Трудно е да се каже каква форма могат да приемат новите „нощни“ цифрови медии, но е факт, че вече има технологии за проследяване на съня, смарт-матраци и смарт-възглавници, както и приложения, които твърдят, че ни помагат да заспим по-добре с медитация и специални успокояващи звуци.
Надпреварата коя технология да влезе по-надълбоко в съня ни ще се изправя все по-очевидно срещу факта, че броят на свободните часове за потребление на още повече цифрови медии е ограничен. Тъй като обемът на съдържанието расте, ние, потребителите, все повече ще трябва да избираме. А за бизнеса това означава, че някои технологии и услуги ще отпадат по-често.
Това ще ожесточи битката и не е странно, че вече се появяват все повече технологии, които претендират, че могат да записват сънищата ни и да ги превръщат във „филмчета“, както и да ни „прожектират“ сънища, докато спим. Съобщения за подобни разработки вече се появяват по научно-популярните журнали. Този род технологии ще стават все повече занапред.