
Глобалният пазар на таблети нарасна с 13,1% през второто тримесечие на 2025 г., сочат актуални данни на анализаторите от IDC. Но какво всъщност се случва?
IDC току-що публикува последните си данни за доставките на таблети по целия свят. Има изненада – пазарът бележи двуцифрен ръст от 13,1% на годишна база за второто тримесечие на годината.
Общо 38,3 милиона таблети са продадени в периода април-юни 2025 г., според IDC. Звучи впечатляващо и това не е просто случаен скок. Всъщност има комбинация от фактори, които тласкат пазара нагоре.
Какво стои зад числата?
Първо, обичайните заподозрени: образователните програми и държавните субсидии на Китай продължават да налагат таблети в училищата. Това е нещо, което наблюдаваме от известно време, но все още е голям фактор, отбелязва Gizchina.
След това идва факторът САЩ – интересното е, че някои доставчици натрупаха запаси преди митата да влязат в сила. Това доведе до повече доставки от очакваното, въпреки че не е ясно колко устойчиво е подобно поведение в дългосрочен план.
Развиващите се пазари също се включиха в играта – хората там купуват евтини таблети главно за училище или ежедневна употреба.
Но това, което привлича най-голямо внимание, са функциите, задвижвани от изкуствен интелект – те засилиха интереса към премиум таблетите. Предполага се, че с развитието на възможностите на AI, хората искат устройства, които могат да се справят с него.
Кой печели?
Apple все още води надпреварата при таблетите с 12,7 милиона доставени бройки през тримесечието, което е ръст от 2,4% в сравнение с миналата година.
ИТ гигантът от Купертино обнови своя 10,9-инчов iPad след три години затишие и добави нови 11- и 13-инчови модели iPad Air, така че това вероятно е помогнало за задържане на интереса на купувачите.
Samsung се позиционира на второ място със 7,2 милиона бройки, което е ръст от 4,2%. Успехът на корейците изглежда е свързан с образователни проекти в Латинска Америка и разширяване на продажбите в Европа и Близкия изток.
Lenovo направи силен ход, скачайки с 25% до 3,1 милиона бройки. Субсидиите в Китай и новите канали за продажби очевидно дадоха тласък на компанията. Моделите Tab M Series и Xiaoxin Pad Pro изглежда са право в целта.
Ръстът на Amazon е неочакваният фактор. Американският онлайн гигант достави 3,1 милиона таблета, което е зашеметяващо увеличение от 205%.
Изглежда, че времето за Prime Day, съчетано със забавяне на митническите тарифи, позволи на Amazon да натрупа запаси. Умен ход, който обаче провокира въпроса дали част от този растеж е свързан с търсенето.
Xiaomi бележи ръст от 42%, доставяйки 2,8 милиона таблета. Модели като Pad 7 и Redmi Pad SE са популярни, като се появяват и някои по-нови устройства, които биха могли да разклатят пазара допълнително.
Какво означава това за потребителите?
Според Ануропа Натарадж от IDC, пазарът на таблети е нараснал, защото много купувачи ги виждат като „резервни” устройства. Те не винаги са готови да плащат най-високата цена и често чакат отстъпки.
Има смисъл в това поведение – защо да харчите пълна цена за нещо, което може да не използвате всеки ден? Широките промоции на Samsung помогнаха, докато лоялността към марката и екосистемата на Apple държат купувачите на премиум устройства настрана.
И така, ще се задържи ли този растеж?
Трудно е да се каже. Числата изглеждат добре сега, но с митата, проблемите с веригата за доставки и променящите се потребителски навици, втората половина на 2025 г. може да разкаже различна история.
Въпреки това, функциите на изкуствения интелект стават все по-често срещани и биха могли да наклонят везните за тези потребители, които се колебаят относно таблетите.


1 коментар
хареса ми термина “изненадващ ръст”
мениджърчертата ЦЕО забравили че съществува тоя продукт, че изобщо го произвеждат,
но братче се изненадали от продажбите и сега се снимат на фона на ръста
дават си по пет и си раздават бонуси за велико управление :)))