TechNews.bg
АктуалноАнализиВодещи новиниНовиниТоп новини

Какво се случва на световния пазар за таблети

Няколко фактора повлияха за изненадващия ръст през второто тримесечие

Продажбите на таблети се раздвижиха сериозно в периода април-юни (снимка: CC0 Public Domain)

Глобалният пазар на таблети нарасна с 13,1% през второто тримесечие на 2025 г., сочат актуални данни на анализаторите от IDC. Но какво всъщност се случва?

IDC току-що публикува последните си данни за доставките на таблети по целия свят. Има изненада – пазарът бележи двуцифрен ръст от 13,1% на годишна база за второто тримесечие на годината.

Общо 38,3 милиона таблети са продадени в периода април-юни 2025 г., според IDC. Звучи впечатляващо и това не е просто случаен скок. Всъщност има комбинация от фактори, които тласкат пазара нагоре.

Какво стои зад числата?

Първо, обичайните заподозрени: образователните програми и държавните субсидии на Китай продължават да налагат таблети в училищата. Това е нещо, което наблюдаваме от известно време, но все още е голям фактор, отбелязва Gizchina.

След това идва факторът САЩ – интересното е, че някои доставчици натрупаха запаси преди митата да влязат в сила. Това доведе до повече доставки от очакваното, въпреки че не е ясно колко устойчиво е подобно поведение в дългосрочен план.

Развиващите се пазари също се включиха в играта – хората там купуват евтини таблети главно за училище или ежедневна употреба.


Но това, което привлича най-голямо внимание, са функциите, задвижвани от изкуствен интелект – те засилиха интереса към премиум таблетите. Предполага се, че с развитието на възможностите на AI, хората искат устройства, които могат да се справят с него.

Кой печели?

Apple все още води надпреварата при таблетите с 12,7 милиона доставени бройки през тримесечието, което е ръст от 2,4% в сравнение с миналата година. 

ИТ гигантът от Купертино обнови своя 10,9-инчов iPad след три години затишие и добави нови 11- и 13-инчови модели iPad Air, така че това вероятно е помогнало за задържане на интереса на купувачите.


Samsung се позиционира на второ място със 7,2 милиона бройки, което е ръст от 4,2%. Успехът на корейците изглежда е свързан с образователни проекти в Латинска Америка и разширяване на продажбите в Европа и Близкия изток.

Lenovo направи силен ход, скачайки с 25% до 3,1 милиона бройки. Субсидиите в Китай и новите канали за продажби очевидно дадоха тласък на компанията. Моделите Tab M Series и Xiaoxin Pad Pro изглежда са право в целта.

Ръстът на Amazon е неочакваният фактор. Американският онлайн гигант достави 3,1 милиона таблета, което е зашеметяващо увеличение от 205%.

Изглежда, че времето за Prime Day, съчетано със забавяне на митническите тарифи, позволи на Amazon да натрупа запаси. Умен ход, който обаче провокира въпроса дали част от този растеж е свързан с търсенето.

Xiaomi бележи ръст от 42%, доставяйки 2,8 милиона таблета. Модели като Pad 7 и Redmi Pad SE са популярни, като се появяват и някои по-нови устройства, които биха могли да разклатят пазара допълнително.

Какво означава това за потребителите?

Според Ануропа Натарадж от IDC, пазарът на таблети е нараснал, защото много купувачи ги виждат като „резервни” устройства. Те не винаги са готови да плащат най-високата цена и често чакат отстъпки. 

Има смисъл в това поведение – защо да харчите пълна цена за нещо, което може да не използвате всеки ден? Широките промоции на Samsung помогнаха, докато лоялността към марката и екосистемата на Apple държат купувачите на премиум устройства настрана.

И така, ще се задържи ли този растеж?

Трудно е да се каже. Числата изглеждат добре сега, но с митата, проблемите с веригата за доставки и променящите се потребителски навици, втората половина на 2025 г. може да разкаже различна история. 

Въпреки това, функциите на изкуствения интелект стават все по-често срещани и биха могли да наклонят везните за тези потребители, които се колебаят относно таблетите.

още от категорията

Големите таблети: хем неудобни, хем не заменят лаптопа

TechNews.bg

Android таблет – забавление на страхотен дисплей

TechNews.bg

Нови проблеми за Apple с регулаторите в ЕС

TechNews.bg

Honor Pad X9 – голям таблет с качествен звук

TechNews.bg

HONOR Pad X9 – тънък, с голям екран и поглъщащ звук

TechNews.bg

Новият Galaxy Tab S10 с до 300 лева отстъпка от А1

TechNews.bg

1 коментар

:o) 13/08/2025 at 09:13

хареса ми термина “изненадващ ръст”
мениджърчертата ЦЕО забравили че съществува тоя продукт, че изобщо го произвеждат,
но братче се изненадали от продажбите и сега се снимат на фона на ръста
дават си по пет и си раздават бонуси за велико управление :)))

Отговор

Leave a Reply to :o)