TechNews.bg
Водещи новиниЛ@йфНовини

„Кръстосват“ зарядни за е-коли с… WhatsApp и AI

Испански стартъп се прицели в ахилесовата пета на електрическата мобилност: проблемите на зарядната инфраструктура

AI чатбот в WhatsApp може да напътства водачите на е-коли как да се справят при проблеми със зареждането (снимка: CC0 Public Domain)

Един от главните фактори, поради които електромобилите не успяват да се наложат, е притеснението относно пробега. Още по-голямо разочарование е да стигнеш до зарядна станция в „последния момент“, само за да откриеш, че тя не работи или да се налага да инсталираш ново приложение, за да включиш колата си. Един стартъп се е заел да промени това, като „кръстоса“ електромобилите с WhatsApp и изкуствен интелект.


В Испания има повече от 30 оператора на зарядни станции (CPO) и потребителското изживяване е, така да се каже, „пъстро“. Но една стартъп-компания от Малага има за цел да промени нещата, като залага на изкуствения интелект с Chargia.

„Искаме да революционизираме преживяването при зареждане на електрически превозни средства чрез 24/7 незабавен виртуален асистент, базиран на изкуствен интелект, до който потребителите могат да имат достъп по най-простия и безпроблемен начин: чрез WhatsApp“, заявяват създателите на това начинание: Едуардо Медина и Мартин Фимиа.

„Една от най-големите пречки за потребителите на електрически транспортни средства остава липсата на ефективна поддръжка на зарядните станции. Независимо дали става въпрос за технически проблеми, неясни инструкции или необходимост от насоки в реално време, те се затрудняват да получат необходимата помощ“, казват разработчиците на Chargia.

Техният отговор на това предизвикателство е многоезичен чатбот чрез WhatsApp. Потребителите не е необходимо да се регистрират на уебсайт, нито да изтеглят приложение. Те просто започват разговор с Chargia и задават всеки свой въпрос: те могат да намерят точки за зареждане, да планират маршрут, да решат проблем или да платят за зареждане.

„Нашият интелигентен виртуален асистент гарантира, че шофьорите получават незабавна и надеждна помощ на зарядните станции, елиминирайки закъсненията, объркването и разочарованието“, казаха Медина и Фимиа.

Двамата се надяват да наберат един милион евро преди края на годината чрез комбинация от частен капитал, рисков капиталов дълг и заем от Enisa (публична организация, предоставяща финансиране за стартиращи компании, инициатива на испанското Министерство на промишлеността).

Причината, поради която търсят това външно финансиране, е, че стратегията им е да придобият мрежа от зарядни станции, която ще им осигури критична маса от потребители и ще им позволи да внедрят продукта и да ускорят оптимизацията на платформата.


Идеята се родила от срещата между двамата предприемачи с допълващи се профили. Едуардо Медина в продължение на 4 години е бил директор на платформа, популяризираща споделените електрически превозни средства. В края на миналата година изоставил това с идеята да започне нещо ново. Бил обсебен от идеята за подобряването на потребителското изживяване със зарядните станции – ахилесова пета в така наречения „електрически преход“.

Мартин Фимиа, от друга страна, е ветеран инженер и предприемач, който идва от сектора на контактните центрове. Познава възможностите за използване на изкуствения интелект, специализирайки се в приложението му в областта на обслужването на клиенти.

Превръщането на идеята в т. нар. „минимално жизнеспособен продукт“ отнело доста време: няколко месеца, през които основателите на Chargia не са прибягвали до външно финансиране или допълване на екипа си.

Сега двамата са изправени пред предизвикателството да обединят колкото се може повече оператори и зарядни станции, тъй като успехът на бизнес-идеята ще зависи от това.

„В Испания има 46 000 зарядни станции, които би трябвало да достигнат 100 000 до 2030 г., и повече от 30 различни оператора. Нашата цел е да работим с всички тях и да не спираме в Испания, защото протоколите за зарядни станции са стандартизирани и нашата технология е напълно приложима към зарядната мрежа на всяка страна”, казват те.

Chargia може да се разглежда като съюзник на два вида компании в екосистемата на електрическата мобилност: OЗС (операторите на зарядни станции, т.е. тези, които отговарят за доставката, инсталирането и поддръжката на зарядните станции) и ДУЕМ (доставчиците на услуги за електрическата мобилност), отговорни за това потребителите да могат действително да зареждат и след това да плащат за зареждане.

„Обслужването на клиент по телефона струва две или три евро на обаждане. С чатбот цената на чат е само няколко цента“, заключава Фимиа.

още от категорията

Британците наложиха данък пробег на електромобилите

TechNews.bg

И шефът на Rivian с финансов „пакет“ като Мъск: 4,6 млрд. долара

TechNews.bg

Електромобилите стават по-достъпни: CATL батерия се сменя за 99 секунди

TechNews.bg

Електрически Mercedes се сдоби с изкуствен интелект Gemini 

TechNews.bg

Нова технология определя дали електромобилът ще стигне до дома

TechNews.bg

BYD изпреварва убедително Tesla на пазара за електромобили

TechNews.bg

Коментари