TechNews.bg
Водещи новиниЛ@йфНовини

Играчки с изкуствен интелект превзеха Китай, плъзват по света

Плюшените AI джаджи вече могат да разговарят с децата на живо, но има и разочарование

Китайски играчки с изкуствен интелект водят разговори с децата (графика: CC0 Public Domain)

Децата обичат да играят с плюшени животни и да им говорят. Но сега пухкавите играчки могат да им отговарят – благодарение на малки вградени устройства с чатботове и гласови асистенти. Тези джаджи вече превзеха Китай и сега плъзват по широкия свят.

Детските играчки с AI вече са масови из Китай. Неотдавнашен доклад на Асоциацията на играчките в Шънджън и JD.com прогнозира, че секторът ще надхвърли 100 милиарда йени (14 милиарда долара) до 2030 г.

Този бизнес нараства по-бързо от почти всеки друг клон на потребителския изкуствен интелект. Според базата данни за регистрация на китайски корпорации Qichamao, към октомври 2025 г. в Китай работят над 1500 компании за играчки с изкуствен интелект.

Един от най-новите участници на пазара е играчка, наречена BubblePal – устройство с размерите на топка за пинг-понг, което се закачва за любимата плюшена играчка на детето и я кара да „говори“.

Джаджата се предлага с приложение за смартфон. То позволява на родителите да превключват между 39 героя, като се започне от Елза на Дисни и се стигне до класически китайски анимационни герои.


От пускането ѝ миналото лято са продадени 200 000 бройки. Произведена е от китайската компания Haivivi и работи с големите езикови модели на DeepSeek.

Други производители подхождат към пазара по различен начин. FoloToy, китайски стартъп, позволява на родителите да персонализират играчка мечка, зайче или кактус, като я обучат да говори със собствения си глас и речеви модел.

FoloToy съобщи, че е продала над 20 000 от своите плюшени играчки с AI през първото тримесечие на 2025 г. Това почти се равнява на общите продажби за 2024 г. Фирмата прогнозира продажби от 300 000 бройки за тази година.

Апетит за глобалния пазар

Китайските компании за играчки с изкуствен интелект са насочили погледи отвъд границите на страната. BubblePal беше пуснат в САЩ през декември 2024 г. Сега се предлага и в Канада и Обединеното кралство.

FoloToy вече се продава в повече от 10 страни, включително САЩ, Обединеното кралство, Канада, Бразилия, Германия и Тайланд.

Руи Ма, технологичен анализатор за Китай в AlphaWatch.AI, казва, че устройствата с изкуствен интелект за деца имат най-голям потенциал в Китай, където вече е добре установен пазарът за образователна електроника, фокусирана върху децата – пазар, който не е развит в същата степен в световен мащаб.

Главният изпълнителен директор на FoloToy Конг Мяомяо заяви пред китайския вестник Baijing Chuhai, че извън Китай неговата фирма все още „достига до ранни потребители, които са любопитни за изкуствения интелект“.


Бумът на китайските играчки с изкуствен интелект се основава на десетилетния бизнес с потребителска електроника, проектирана специално за деца. Още през 90-те години на миналия век редица компании популяризираха устройства като електронни речници и „учебни машини“, предлагани на родителите като образователни помагала.

Тези хибриди между играчки и електроника четат на глас, разказват интерактивни истории и симулират ролята на другар в играта.

Загряваща конкуренция

Конкуренцията обаче се засилва – американски компании също започнаха да разработват и продават играчки с изкуствен интелект.

Музикантът Граймс помогна за създаването на Grok – плюшена играчка, която разговаря с децата и се адаптира към тяхната индивидуалнот.

Гигантът в производството на играчки Mattel пък работи съвместно с OpenAI, за да внесе разговорен изкуствен интелект в марки като Barbie и Hot Wheels. Очаква се очаква първите продукти да бъдат обявени по-късно тази година.

Забавление за пет минути?

Отзивите от родители, които са закупили играчки с изкуствен интелект в Китай, обаче са смесени. Въпреки че мнозина оценяват факта, че са без екран и се предлагат със строг родителски контрол, някои родители казват, че AI възможностите им могат да бъдат доста „бъгави“. А това отблъсква децата.

Пени Хуанг, живееща в Пекин, купила BubblePal за петгодишната си дъщеря, за която се грижат предимно баба и дядо. Хуанг се надявала, че играчката може да я направи по-малко самотна и да намали постоянните ѝ молби да играе със смартфоните на възрастните.

Но разочарованието дошло бързо. „Отговорите са твърде дълги и многословни. Дъщеря ми бързо губи търпение“, казва Хуанг, „[Ролевата игра] не е заинтригуваща – просто глас, който понякога звучи доста не на място“.

Друг родител, който използва BubblePal, Хонги Ли, установил, че разпознаването на гласа е доста бавно и тромаво. „Детската реч е фрагментирана и неясна. Играчката често прекъсва детето или не разбира какво казва то. Също така изисква натискане на бутон за взаимодействие, което може да е трудно за малките деца”, споделя той.

Затова в крайна сметка Хуанг наскоро обявил въпросния BubblePal за продажба на Xianyu, борса за вещи втора употреба. „Това е като една от многото играчки, с които децата си играят пет минути, а после им омръзва“, заключава Хуанг.

още от категорията

Скандал с AI играчка: говорила мръсотии

TechNews.bg

Дигиталното е цар в индустрията на играчките

TechNews.bg

Тамагочи: опит за завръщане

TechNews.bg

Wltoys 12428 – робот-кола с дистанционно управление

TechNews.bg

Топ търговски вериги на съд заради играчки с олово

TechNews.bg

Играчките и колите са най-опасните продукти в ЕС

TechNews.bg

2 коментара

ДМ 21/11/2025 at 12:15

Е, то досега седяха с телефона вкъщи и даже не “играят” с кибер идиота. От трънка на глок!

Отговор
Иванчо 20/11/2025 at 20:05

Видиотяването на масите продължава. Вместо децата да общуват и играят с други деца, ще стоят затворени с един кибер идиот вкъщи и ще свикнат, че това е най-добрият им приятел. Както е тръгнало, нищо добро не предстои за идните поколения.

Отговор

Коментари