Хората предпочитат да използват технологиите като средство за лъгане, разкрива ново проучване. Всеки човек лъже ежедневно, като различните електронни джаджи са много удобен начин за това, твърди английската инвестиционна фирма Friends Provident, като се базира на данни от он-лайн изследване.
Над 80% от хората изричат лъжи поне един път на ден, сочат резултатите от ноемврийското проучване. Около 75% от анкетираните изопачават истината чрез някаква форма на технология. Така например 23% лъжат чрез електронната поща, още толкова от анкетираните правят това със SMS-и, а останалите 18% – директно при мобилни телефонни разговори.
Най-мамени се оказват шефовете и колегите в службата. Две трети от потребителите на технологии лъжат своите началници и колеги за неща като боледуване, приключена работа или направени грешки.
На второ място в класацията на най-лъганите са членовете на семейството или партньори, като 41% от анкетираните нарушават честността в отношенията си с тях. Обект на лъжите тук са покупките на нови дрехи и техните цени, начинът, по който изглежда някой, с какво се храним и какво пием и други подобни.
В отношенията с партньорите най-неприятната измама, за която 29% от анкетираните признават, е да излъжеш къде си бил.
Във всички случаи на лъжи обаче, приятни или не толкова, хората предпочитат да се скрият зад технологията. Три четвърти от анкетираните в проучването споделят, че технологията прави по-лесно лъгането. Над половината отговорили в изследването на Friends Provident признават, че се чувстват по-малко виновни, когато лъжат с помощта на технологиите.
Факторът вина се проявява силно при директен контакт очи в очи. Този естествен детектор на лъжата обаче отсъства при комуникациите през медии като електронна поща или мобилни текстови съобщения (SMS-и).
Изследването не дава конкретни данни за лъжите през чата. Но пък съвсем наскоро Skype, популярното приложение за разговори през интернет и мигновени комуникации, се сдоби с детектор на лъжата. Това факт е показателен за вече разкритата роля на технологията като проводник на лъжи.
Данните от изследването светват червена лампа за бизнеса. Доколко може да се вярва на електронната комуникация? Излиза, че е далеч по-сигурно бизнес делата да се уреждат на четири очи.
Друг аспект на тълкуване на изследването е, че технологията по-скоро разделя хората, отколкото да ги обедини. Това важи особено за семейните и междуличностните отношения. Удобството на технологията създава може би опасен в дългосрочен план навик да се лъже – половинката, родителите и приятели.