Nokia губи пазарен дял

Пазарният дял на Nokia при мобилните телефони е паднал до 31%, докато преди една година е бил 35%, съобщи electronista.com в анализ на резултатите на компанията през четвъртото тримесечие на 2010 г.

Nokia продължава да бъде лидер на пазара с продажби на 123,7 милиона телефона за отчетния период, което обаче е спад от 4% на годишна база, като същевременно някои конкуренти бележат ръст. Като цяло пазарът на мобилни телефони е нараснал с 12%.

В сегмента на смартфоните позициите на финландския гигант са се влошили още повече. Nokia е продала с 36% повече смартфони спрямо същия период на миналата година, но пазарът е нараснал със 73%, в резултат на което делът на компанията е намалял от 40% на 31%. Apple в същото време е увеличила продажбите на iPhone устройства с 86%.

Без да посочва конкретни имена, Nokia признава за натиск от страна на конкурентите на пазара за смартфони. Явно в компанията имат предвид Android и iPhone устройствата. Това е довело и до понижаване на средната цена на смартфони с марката Nokia с 40 долара, като сега е 214 долара. Същевременно обаче средната цена на обикновения евтин телефон се е повишила до 59 долара.

За последната година оперативната печалба на Nokia е намаляла почти с една четвърт до 1,5 млрд. долара. Според генералния директор на Nokia Стивън Елоп, ситуацията изисква незабавни мерки.

Макар и да остава печеливша, компанията не е така конкурентоспособна, както по-рано. Индустрията се променя и Nokia трябва да се променя бързо, посочва Елоп.

Коментар