Ираван Хира, генерален директор на Хюлет -Пакард България, обяви, че информационните технологии търсят път към промяна, откривайки конференцията "Да разсеем облаците" |
„Свидетели сме как от началото на 21-ви век се измества акцентът от технологиите към информацията. Променят се начинът, по който ни служи информацията, и начинът, по който тя се използва, за да бъде бизнесът по-ефективен и конкурентоспособен”. С тези думи Ираван Хира, генерален директор на Хюлет-Пакард България, откри конференцията под надслов „Да разсеем облаците”, която се проведе днес в София.
Информационните технологии търсят път към промяна. Предстои смяна на начина на работа на ИТ. Облакът вече не е модерна технология, а е част от нашето ежедневие, допълни Хира. Той се позова на проучвания, според които през 2008 г. инвестициите в облачни решения са били $ 46 млрд., а през 2013 г. се очаква да достигнат $143 млрд.
В самата Хюлет-Пакард служителите ползват вътрешен облак. Икономиите от използването му са $2 млрд. годишно, съобщи Хира.
До 2020 година ще има 25 милиона приложения в уеб пространството, 4 милиарда души ще са онлайн, 31 милиарда ще са свързаните устройства, а обемът на натрупаните данни ще достигне 50 трилиона гигабайта.
През 2025 г., когато според демографските тенденции се очаква населението на Земята да достигне 7,8 млрд. души, на ден около 2 милиарда от тях ще обменят информация, а на всеки 12 до 18 месеца ще се удвоява обемът на цифровата информация, която се обменя. „Ето защо информацията се превърна в жизненоважна необходимост и ключов елемент за успешния бизнес”, каза Хира.
Все още 70% от компаниите не са предприели нищо в облака, поради опасения за сигурността.
Александър Захариев |
Глобалните ИТ стратегии се фокусират върху създаването на нов тип инфраструктура, заяви Александър Захариев, управляващ директор на Гартнър България. Проучване сред 2014 висши ИТ мениджъри показва, че за много кратък период облакът ще се развие и ще достигне етап на зрялост.
„През 2010 г. едва 3% от компаниите са предприели инициативи (базирани на SaaS модела), свързани с облака, като до 2015 г. се очаква този дял да нарасне около 14 пъти и да достигне 43%. Но все още около 70% от компаниите не са предприели нищо в тази сфера основно поради опасения, свързани със сигурността”, поясни Захариев.
От проучването на Гартнър става ясно още, че глобалните ИТ стратегии се фокусират върху създаването на нов тип инфраструктура, която повишава конкурентоспособността на компаниите и способността им да привличат нови клиенти. До 2012 г. ИТ организациите ще отделят повече средства за частни облаци, отколкото за услуги в публични облаци чрез външни доставчици. А до 2014 г. пазарът ще расте главоломно най-вече поради утвърждаването на SaaS като основна тенденция при облачните услуги, каза още Захариев.
С нарастване на интереса към облачната технология Гартнър очаква през 2013 г. този пазарен сегмент да достигне $8 млрд. (което е с $ 6,8 млрд. повече в сравнение с 2010 г.) , а прогнозата за 2014 г. възлиза на $10 млрд..
Хюлет-Пакард залага на хибридния облак като основа за работата на организацията, поясни Флорин Олтеан, мениджър „Решения за телекомунакицонния сектор”, в HP Централна и Източна Европа. Според него, чрез хибридното решение се намаляват разходите с повече от 40%.
Наблюдаваме трансформация на инфраструктурата. Облакът е бизнес възможност, към която трябва да се скочи.
Флорин Олтеан |
HP доставя цялостни услуги, които могат да се ползват в облака, а не само инфраструктура. „В момента се извършва трансформация на инфраструктурата. А облакът е бизнес възможност, към която трябва за да се скочи”, така Олтеан описа съвременнита ИТ среда.
Фоад Тебан, консултант „Решения за телекомуникационния сектор”, HP EMEA, даде пример за използване на облака в телеком сектора. В основата на решението стои софтуерът като услуга (SaaS), обединяващ в единна платформа: бизнес приложенията като услуга, управлението на устройствата като услуга, комуникациите като услуга и инфраструктурата като услуга.
SaaS платформата на Хюлет-Пакард, внедрена в телекома, действа като хъб за услуги за крайните клиенти, обясни Тебан. Той подчерта, че този модел може да се използва не само в телекомуникационни компании, а е приложим и за различен тип корпоративни клиенти.
Експерти на Хюлет-Пакард България разкриха и стъпките за изграждане на облачната инфрастуктура. Според тях, в процеса най-важно е да се изпълнят следните три условия: процеси, автоматизация и виртуализация. И тъй като организациите използват различни системи, закупени по различно време, те трябва да могат да работят съвместно, при това с външни доставчици от типа на Amazon. Затова основният проблем е „оркестрацията” на елементите от тази система. SaaS дава съвкупността от компонентите, необходими за цялостното решение.
„Ето защо в Хюлет-Пакард разглеждаме SaaS като базово условие при изграждане на облака”, обясни Явор Пиперов, мениджър „Софтуерни решения”, Хюлет-Пакард България. Според него, облакът е концепцията, според която трябва да се разглеждат услугите.
Чрез облака ИТ услугите се превръщат в ютилити – подобно на начина, по който ползваме електроенергия.
Димо Симеонов |
Изпълнителният директор на Хемимонд България Димо Симеонов представи уникален проект за изграждане на облак. Проектът се финансира със средства по оперативна програма „Конкурентоспособност” и е първи по рода си за България. Инвестицията е на стойност 1 300 000 лв.
"Решихме да правим облак, тъй като сме уверени, че това е бъдещето”, коментира Симеонов. Той обяви, че до шест месеца ще са готови с облака, който представлява комбинация от „High Performance Computing” и виртуализация.
Решение от този тип дава възможност за предлагане на неограничен брой услуги. Чрез облака ИТ услугите се превръщат в ютилити подобно на начина, по който днес ползваме електроенергията, заключи Симеонов.
През 2002 г. никой в БГ не знаеше какво е RSS или блог, а сега и децата го ползват с пълна сила.
Информационните технологии променят начина по който се развиват.
Облакът, макар и още непознат за много хора, скоро ще намери масово приложение в ежедневието ни.
В. Иванов, СЕО
http://www.internarkpro.com,
SEO Експерт и Консултант
по Интернет Маркетинг,
Реклама и Промоции