Отворените офиси повишават стреса

По замисъл, отворените офиси трябва да укрепват екипността в компаниите, но на практика те носят повече вреди отколкото ползи. Подобни работни пространства, проектирани без стени и прегради, се отличават с повишен шум, недостатъчно лично пространство и голям брой отвличащи вниманието фактори.

Многократни изследвания потвърждават: отвореното пространство се асоциира с повишено ниво на стрес сред служителите, влошени отношения в компаниите и понижена удовлетвореност от условията на труд, пише сп. Тайм. Разбира се, има начини тези негативни проявления на отворения офис да бъдат преодолени, така че да се повиши ефективността на работата.

Шумът в отворените офиси може да намали мотивацията на служителите, показва изследване, публикувано в „Journal of Applied Psychology”. В продължение на три часа 40 доброволци работили в условия на шум с ниска интензивност, който имитира типичния звук в работна среда без стени и прегради. В същото време контролна група от участници в изследването работила на тихо. След това на двете групи била предложена задача без решение, за което те обаче не знаели. Хората от тихия офис упорито се опитвали да решат задачата, докато техните колеги, работили в шумна среда, се отказвали много по-бързо.

Мнозина се справят с шума, като си пускат музика на слушалки. Какъв е смисълът обаче да замениш едни децибели с други? Според експерти, намаляването на мотивацията под въздействие на шума на работното място се дължи на това, че факторът е извън нашето влияние. В същото време определена степен на контрол в непосредственото ни обкръжение може да доведе до повишаване на мотивацията за работа.

Друго разпространено оплакване от отворените офиси е недостигът на лично пространство. Отчасти това е преднамерен ход – дизайнерите и мениджърите считат, че в отсъствието на стени и прегради увеличава вероятността за непринуден обмен на реплики между служителите, които често водят до възникване на нови идеи. Но тази утопична представа може да има и обратен ефект.

Макар че служителите в отворените офиси общуват повече, то разговорите между тях са по-кратки и повърхностни, поради наличието на други слушатели наоколо. За да говорят хората свободно и без ограничения, са им необходими по-уединени пространства или разходка, посочват експерти.

Привържениците на отворени офиси разчитат и на това, че отсъствието на бариери дава повече възможности за взаимопомощ между служителите. Но докато за хората, които търсят съвет и помощ, това действително е добре дошло, за помощника е допълнително натоварване, което му пречи да си гледа основната работа.

Според експеримент на изследователи от Германия и Швейцария, докато получателят на помощ действително изпълнява задачата по-добре, то при този, който дава помощта, се наблюдава влошаване на резултатите. Честите прекъсвания и превключвания от своята към чужда задача натоварват ума, тъй като всеки път консултиращият трябва отново да вниква в същността на задачата. За да бъде ефективен, служителят трябва да има няколкочасов интервал от деня, в който да не го прекъсват.

Излиза, че „предимствата” на офисите с отворено работно пространство всъщност не са никакви предимства, а по-скоро недостатъци, които затормозяват служителите и намаляват концентрацията и в крайна сметка падат продуктивността и качеството на изпълнение на задачите.

Коментари по темата: „Отворените офиси повишават стреса”

добавете коментар...

  1. Стефан Табаков

    За съжаление при повишаващите се цени на консумативи, наемът на офис тип "кабинети" се оказва икономически неефективен за работодателите и затова се налагат тези модели.
    Това е недостатък на съвременното консуматорско общество/

  2. peter

    Тези изследвания не са от вчера и днес.

    Наистина open space или cubicle средите са ужасни, но въпреки това продължават да се използват.

Коментар