TechNews.bg
E-обществоВодещи новиниНовини

Европа изостава в R&D от САЩ и Япония

Европейските инвестиции в научни изследвания и иновации  остават на ниво от около 2% от БВП, което е далеч от 3-процентовата цел
Европейските инвестиции в научни изследвания и иновации остават на ниво от около 2% от БВП, което е далеч от 3-процентовата цел

През последното десетилетие европейските инвестиции в научни изследвания и иновации  остават на ниво от около 2% от БВП, което е далеч от 3-процентовата цел, заложена в стратегията „Европа 2020” (с изключение на няколко страни, сред които Финландия, Швеция, Дания и Германия).

Тази цел обаче вече е постигната от Япония (3,4%) и САЩ (2,8%). Липсата на инвестиции в R&D се проявява в броя на патентите и заявките за патенти, по който показател също се наблюдава изоставане спрямо САЩ и Япония и особено спрямо Китай.

В тази връзка, необходимо е програмата на ЕС за иновационни политики „Хоризонт 2020” да бъде по-бизнес ориентирана и да се концентрира върху улесняването на комерсиализацията на иновациите, препоръчва докладът „Барометър 2014: Пролет” на работодателската организация BusinessEurope.

Въпросът за образованието и квалификацията също трябва да е с висок приоритет. Правителствата трябва да гарантират, че на разположение на бизнеса ще е достатъчно квалифициран човешки ресурс от всички възрасти и всички области на познанието, но с приоритет трябва да са т.нар. STEM-умения (наука, технологии, инженерство, математика).


Неотдавнашно изследване на ОИСР (PISA) показа, че повечето страни от ЕС изостават значително зад най-добре представящите се азиатски икономики по отношение на способностите на младите хора в областта на математиката, четенето и науката, които са ключови области за бъдещата конкурентоспособност.

Водещата цел в „Европа 2020” в областта на образованието е най-малко 40% от 30-34-годишните граждани на ЕС да са с висше образование или еквивалентна квалификация. Тази цел обаче не е достатъчна, за да допринесе за развитие на иновациите и за конкурентоспособността.

[related-posts]

Необходимо е образователната политика да се фокусира повече върху насърчаването на практическия компонент, на възпитанието чрез труд, на базата на модели за обучение, отдавна утвърдени в редица държави, препоръчва BusinessEuropе.

Политиката на всички нива на образование трябва да бъде в синхрон с бъдещите потребности на пазара на труда. В тази връзка, необходимо е да се направи повече за насърчаване на системите за професионално образование и обучение, за подобряване на системата за продължаващо обучение, особено в областта на STEM-уменията, заключва докладът.


още от категорията

Остарелият хардуер в предприятията задушава иновациите

TechNews.bg

Български студент получи грант от 124 000 евро за AI проект

TechNews.bg

Шест града се състезават за европейска столица на иновациите

TechNews.bg

Габрово започва проект за развитие на „иновационна долина”

TechNews.bg

Свръхрегулации спъвали иновациите в Европа

TechNews.bg

AI иновации печелят наградите Transform IT Awards 2025

TechNews.bg

Коментари