През последните седмици, БТК започна кампания в медиите, с която завява, че другите мобилни оператори работят срещу интересите на потребителите като поддържат високи цени за взаимно свързване. В кампанията си БТК използва редица подвеждащи и некоректни твърдения по адрес на мобилните оператори.
В тази връзка GLOBUL желае да подчертае основните факти за пазара на мобилни услуги:
· Мобилните оператори направиха сериозни инвестиции в изграждането на своите мрежи. Само GLOBUL е инвестирал 1,8 милиарда лева от началото на своята дейност на българския пазар през 2001 г.В резултат на тези инвестиции от страна на мобилните оператори, всички български потребители имат достъп до мобилни телекомуникационни услуги след като в продължение на години много от тях въобще нямаха телефон поради ограниченото покритие на фиксираната мрежа на БТК.
· На клиентите на мобилните оператори се предлага широка гама от нови продукти и услуги, както предплатени, така и на базата на месечен абонамент, които са съобразени с техните действителни нужди, както и модерни услуги за пренос на данни по технологии от „трето поколение”(3G). Броят на мобилните потребители бързо се увеличава и за пет години нарасна от по-малко от 3 милиона до над 10 милиона днес.
· Пазарът на мобилни услуги е динамичен и силно конкурентен, като трите мобилни оператора водят борба за всеки клиент. В резултат на тази засилена конкуренция, цените на мобилните услуги намаляха значително.
· Цените за взаимна свързаност също намаляват с ускорено темпо. GLOBULще спазва своите задължения в съответствие с решението на КРСот януари 2008 г. за поетапно намаляване на тези цени, според което до средата на 2009 г. цените за взаимна свързаност между фиксираните и мобилните оператори следва да се понижат с 45%.
· Мобилните оператори са обект на засилена регулация от страна на КРС. Освен предвидените намаления на цените за взаимна свързаност, мобилните оператори въведоха преносимостта на мобилните номера и инвестират собствени средства с цел локализиране на обажданията до телефона за спешни случаи 112.
Ситуацията на пазара за фиксирани телефонни услуги е много различна. Там конкуренцията е много слаба, което води до по-високи цени.
Основните характеристики на пазара за фиксирани услуги са следните:
· Практически няма конкуренция: БТК все още доминира с над 97% дял от пазара на фиксирани услуги.
· Бавно развитие на предлаганите услуги и ниско ниво на цифровизацията: Проникването на широколентовия достъп до интернет в България е само 7%, което е най-ниското ниво за целия ЕС. По-малко от 75% от фиксираната мрежа на БТК е цифровизирана.
· Високи цени за взаимна свързаност:Цените на едро, които се дължат на БТК при провеждане на разговор от мобилен телефон към номер от нейната мрежа са около 3 пъти по-високи от средните за ЕС. БТК, обаче, претендира цените на едро, които се дължат на GLOBUL да бъдат намалени незабавно с 40%.
· Слаба и неефективна регулация: До 2003 г. БТК запази своя монопол и, въпреки че по принцип е обект на регулация, на БТК се позволява да продължи да доминира на фиксирания пазар. Например, потребителите нямат избор на доставчик на DSL достъп до интернет, тъй като БТК не допуска конкуренция на пазара на широколентови услуги чрезбитстрийм илинеобвързан достъп до абонатна линия /local loop unbundling/.
Предвид всичко това, едва ли е изненадващо, че преди няколко месеца, ЕК коментира:
„Пазарът на мобилни услуги е най-динамичният сектор от българската икономика … проникването на мобилните услуги в страната е много над средното равнище за ЕС. За разлика от мобилния пазар, на фиксирания пазар конкуренцията е слаба и в България проникването на широколентовия достъп до интернет е най-ниско в целия Европейски съюз.”
Ето защо GLOBULсчита, че е логично и разбираемо вниманието на обществеността и приоритетите в бранша да бъдат насочени най-вече към слаборазвитите фиксиран пазар и пазара на услуги по предоставяне на широколентов достъп до интернет, а именно:
· Засилване на конкуренцията на фиксирания пазар без да се увеличава регулаторното бреме върху мобилните оператори като се добавят нови мерки към договорените през януари 2008 г. намаления на цените за взаимна свързаност
· Намаляване на цените за взаимна свързаност от мобилни към фиксирани мрежи в съответствие със средните за ЕС по същия начин, който КРС прилага за намаляване на цените за взаимна свързаност от фиксирани към мобилни мрежи
· Изискване към БТК да намали своята норма „печалба” в цените на обажданията от фиксирани към мобилни мрежи, която компанията поддържа и досега въпреки намалението на цените на едро
· Осигуряване на равноправно третиране на трите мобилни оператора – MTel, GLOBUL и БТК Мобайл – при регулирането на цените за взаимна свързаност. В момента БТК, изглежда, счита, че докато MTel и GLOBUL трябва да намалят своите цени, самата БТК може да запази своите високи цени. Подобна практика би била крайно дискриминационна към мобилните оператори. Освен това, становището на БТК относно съотношението между цените на едро и цените за крайни потребители е изцяло несъстоятелно и лицемерно. Това важи особено силно, когато става дума за цените за взаимна свързаност на едро, тъй като идеята за несиметричен подход към отделните оператори ще позволи на БТК да поддържа по-високи едрови цени за другите два мобилни оператори, което пък пряко ще се отрази на крайните цени за потребители.
Според GLOBUL, кампанията на БТК е опит за отвличане на публичното внимание от истинските проблеми на българския телекомуникационен пазар.
Вярваме, че докато пазарът на мобилни услуги е силно конкурентен и се развива в полза на крайния потребител, конкуренцията на фиксирания пазар и този по предоставяне на широколентов достъп до интернет, е недостатъчна и това следва да се коригира във възможно най-кратък срок. Освен това, GLOBUL очаква равнопоставено третиране на трите мобилни оператора от страна на регулаторните органи.
Ще ми се с въпросния господин Коцибос да се свържа по друг въпрос,но нямча как той мнооооооооого се крие.Защо ли?!