TechNews.bg
АктуалноНовиниСигурност

$172 млрд. откраднати от хакери през 2017 г.

Жертвите на престъпления в кибернетичното пространство подчертават гръмогласно важността на онлайн сигурността

Около 978 милиона души от 20 страни са загубили пари в резултат на хакване през 2017 г. Щетите възлизат на 172 милиарда долара. Това прави средно по 176 долара на човек. Всеки от пострадалите е загубил не само пари, но и над 24 часа време в разправии за справяне с проблема. Данните идват от нов доклад на компанията за сигурност Symantec.

Броят на кибер-инцидентите се е удвоил през 2017 в сравнение с 2016 г., стана ясно пък от публикация на Online Trust Alliance. Виртуалните заплахи са нараснали до почти 160 хиляди. Възможно е обаче цифрата да е подценена, защото нерядко някои заплахи не биват докладвани, предупреждават от ОТА. Това значи, че реалният брой на виртуалните инциденти може да е над 350 хиляди. Цифрите разкриват някои интересни тенденции:

Вируси и банкови карти

Разбивката на данните за пострадалите от кибератаки показва кои са най-честите пробиви:

  • Заразяване на устройството (компютър, лаптоп и др.) с вирус или друг зловреден код (53%);
  • Измама с дебитна или кредитна карта (38%);
  • Компрометирана профилна парола (34%);
  • Нерегламентиран достъп до профила в електронната поща или профила в социална мрежа (34%);
  • Покупка онлайн, която се оказва измама (33%);
  • Кликване и активиране на измамнически имейл или предоставяне на чувствителна (лична/финансова) информация в отговор на измамнически имейл (32%).

Водещата техника за извличане на пари от потребители е зловредният код. Това включва най-вече атаки от типа на кибер-изнудване и крипто-отвличане, отчитат от Norton и от OTA. Векторът на атака кибер-изнудване има далеч по-голяма тежест от всички други, казват още от ОТА. В немалко случаи нападението е във вид на заплаха от DDoS атака, ако не бъде платен откуп.


Наред с това измамите и пробивите в паролите остават съществена вратичка за хакерите, предупреждават от Norton. Наивността и непредпазливостта на потребителите благоприятстват пробивите.

Профил на кибер-жертвата

Жертвите на виртуални атаки споделят няколко общи черти, сочи статистиката на Norton.

Прекалено уверени:  Потребителите, които са станали жертва на престъпления в кибернетичното пространство, подчертават гръмогласно важността на онлайн сигурността. 39% от жертвите на киберпрестъпления в световен мащаб отчитат завидна самоувереност в способността си да опазят своята лична информация и данните си. 33% вярват, че за тях е нисък рискът да станат жертва на киберпрестъпност.

Боравят с няколко устройства: Повече от една трета от потърпевшите (37%) притежават гейм-конзола и някакво „интелигентно” устройство. При не-пострадалите делът на имащите няколко устройства е 28%.

Подценяват най-важното: Пострадалите масово практикуват нови техники за сигурност, като идентификация с пръстови отпечатъци (44%), лицево разпознаване (13%), символно разпознаване (22%), персонална VPN (16%), гласова идентификация (10%) и двуфакторна автентификация(13%). Един от всеки петима обаче признава, че използва една и съща парола за всичките си онлайн профили. Освен това 58% от пострадалите са споделяли поне едно свое устройство или своя парола за профил с други хора.

От Norton казват, че хората са свръх-уверени в своята „кибер-недосегаемост”.

Мъчно признание


Горчива изповед разкрива статистиката на пострадалите от кибердигитални атаки, когато става дума за деца. Родителите се притесняват за много неща, когато става въпрос за рожбите им и за интернет  – но малцина действат. 96% от родителите по света се тревожат за децата си и за интернет, но само една трета от тях винаги наблюдават децата си онлайн – когато играят уеб-игри, използват социални медии или сърфират в интернет. Междувременно, 11% от родителите по света не предприемат никакви действия, за да защитят децата си онлайн.

Двойни стандарти

81% от потребителите в световен мащаб смятат, че престъпленията в кибернетичното пространство трябва да се третират като престъпно деяние. В същото време обаче 43% вярват, че някои спорни от морална гледна точка действия са приемливи за извършване в дадени случаи.

Една четвърт (26%) от потребителите по света казват, че четенето на имейл на друг човек без неговото съгласие е приемливо понякога.

21% от потребителите в световен мащаб вярват, че да използваш фалшив имейл или чужди имейл имейл, за да се идентифицираш онлайн, в някои случаи е приемливо.

15% от глобалните потребители вярват, че достъпът до чужди финансови сметки без знанието на титуляра е приемливо в определени ситуации.

Интересното е, че за всяка от тези категории компромисно поведение хората, станали жертва на кибер-атаки, са много по-склонни да смятат, че е „понякога приемливо” в сравнение с хората, които не са били жертви на кибер-атака.

Най-малко доверие към администрациите

Въпреки тазгодишните кибернетични кризи, потребителите продължават да имат доверие на повечето външни организации, които управляват лични данни и лична информация. Прави впечатление обаче, че с такова доверие не се ползват правителствените служби.

Потребителите в световен мащаб имат доверие в следните институции, които управляват лични данни и лична информация:

  • 76% – на организациите за услуги за защита срещу кражба на самоличност;
  • 80% – на доставчиците на интернет услуги;
  • 80% – на доставчиците на електронна поща;
  • 82% – на финансовите институции.

41% от потребителите в световен мащаб обаче нямат доверие на своето правителство, когато става дума да управляват личните им данни, заключава докладът.

още от категорията

Хакери шпионирали чрез 120 000 камери, дори в кабинети на гинеколози

TechNews.bg

Съюзи на кибербанди довели до скока в престъпността

TechNews.bg

Когато сме на прицел: какво прави дигиталният щит на А1

TechNews.bg

Бизнесът ще помага за изграждане на националната система за киберсигурност

TechNews.bg

България започва реализация на национална система за киберсигурност

TechNews.bg

Хакери извършиха първата напълно автономна кибератака

TechNews.bg

Коментари