Не идеологиите, а технологиите ще гарантират независимост на медиите. Политическите фигури, които могат да направят това, няма да си свършат работата, заяви медийният експерт Георги Лозанов в дискусия за бъдещето на медиите, организирана от Нет Инфо.БГ по повод 10-годишнината на компанията.
Четвъртата власт, приписвана на медиите, е парадоксална власт. Това е власт на аудиторията чрез медиите върху властта, заяви експертът. В подкрепа на своето твърдение, Лозанов коментира мнението на известен изследовател, че ако навремето е имало телевизия, Хитлер щял да спечели войната. Според него, ако тогава имаше интернет, не би имало Хитлер.
Същевременно Лозанов изтъкна ключова разлика между телевизията и интернет. Докато телевизията формира пасивна аудитория, новите интернет технологии “разбунтуваха” аудиторията, а индивидуалността става решаваща.
“Във времето на интернет всеки сам ще си e програмен директор”, каза медийният експерт.
Побоят над Огнян Стефанов е първото посегателство над човек, свързан с новата свобода в интернет, коментира Лозанов. Той призова журналистите да не се страхуват, като се обърна с посланието “Давайте!”, вместо “Внимавайте!”.
Уникална анкета за бъдещето на медиите и комуникациите проведе Нет Инфо.БГ. Виктор Пенев, изпълнителен директор на дигиталната медийна компания, разкри пред аудиторията някои от най-интригуващите мнения на интернет потребители. Според Мария Василева, например, след 10 години мобилните апарати и лаптопите ще бъдат едно, екраните ще бъдат въображаеми, а медиите – персонифицирани.
В бизнес аспект, очаква се през следващата година големите корпорации рязко да съкратят бюджетите за скъпа реклама в телевизиите и печатните издания и да пренасочат част от средствата към реклама в радиото и интернет. Това заяви Радосвет Радев, собственик на Дарик Радио.
Той сподели как преди няколко години, при старта на интернет проекта Дарик Нюз, е бил смаян от факта, че само 26% от анкетираните потребители са научили за сайта от радиото.
“Тогава разбрах, че в интернет има други правила, друго търсене, друго предлагане. И че в Рим трябва да се държиш като римлянин. Не се опитах да превъзпитавам публиката, а да се движа по новите правила”, каза медийният предприемач.
Това, което днес се случва в интернет, е тотална персонализация на интереса на потребителя. Радиото не дава тази персонализирана информация. Ето защо в бъдеще Радев смята да продължи да инвестира в интернет.