Щетите, причинени от хакерски действия, придобиват чудовищни размери, става ясно от доклад на компанията за сигурност Symantec, която прави обзор на киберпрестъпността през миналата година.
Като цяло, от кибермошеници са пострадали 978 млн. души в изследваните 20 държави, вкл. Австралия, Бразилия, Великобритания, Германия, Индия, Испания, Италия, Канада, Китай, САЩ, Франция, Япония и др. Интернет потребителите са претърпели загуби в размер на 172 млрд. долара.
Над половината от жертвите (53%) на хакерски инвазии са били засегнати от вируси. 38% пък са пострадалите от измами с банкови карти, а 34% – от кражба на данни и персонални акаунти, показва анализът на заплахите и инцидентите.
Най-голям е обемът на кибератаките в Китай, където жертвите наброяват 352 млн. души през миналата година. В Индия са засегнати 186,5 млн. потребители, в САЩ – почти 144 млн. Следват Бразилия (62,2 млн.), Индонезия (59,5 млн.), Мексико (33,2 млн.), Германия (23,4 млн.), Франция (19,3 млн.), Япония (17,7 млн.) и Великобритания (17,4 млн.).
Средната щета от киберпрестъпление през 2017 г. възлиза на 142 долара. За ликвидиране на последствията от атаката потребителите изразходват около едно денонощие, сочи статистиката на Symantec.
58% от жертвите на киберпрестъпления признават, че са споделили минимум една парола от свой акаунт с трети лица, а около 20% използват една и съща парола за всичките си акаунти. По данни на IBM, през 2017 г. от потребители и компании са откраднати общо 2,9 млрд. акаунта.
Почти 70% от данните, похитени през 2017 г., са попаднали в ръцете на кибепрестъпниците в резултат на неправилно настроени облачни сървъри. Обемът на изтеклите данни по тази причина се е увеличил с 424% спрямо предходната година. С други думи, хакерите се възползват все повече от човешките грешки в ИТ инфраструктурата.
Всеки трети киберинцидент през 2017 г. е възникнал вследствие на фишингови атаки, при които потребителят следва линк към вредоносен сайт или зарежда вирусни файлове, прикачени към електронни писма. Най-често подобни методи се използват в спам кампаниите, отбелязва IBM.
По-рано IBM и Ponemon Institute публикуваха резултати от изследване, които показват, че през 2017 г. едно изтичане на данни ощетява компаниите средно с 3,62 млн. долара. Средната стойност на загубен или откраднат акаунт възлиза на 141 долара, като в здравеопазването щетата е най-висока и се оценява на 380 долара.