Продажбите на персонални компютри – настолни системи и ноутбуци – намаляват от 2012 година на фона на растяща популярност на мобилните устройства. Водещите РС брандове обаче страдат по-слабо от останалите, сочи анализ на PC Magazine за последните няколко години.
През първото тримесечие на 2018 г- в света са продадени 61,7 млн. РС, което е с 1,4% по-малко спрямо същия период на миналата година и 14-то поред тримесечие на спад, считано от втората четвърт на 2012 г., по данни на Gartner. Но въпреки, че обемът на продажбите върви надолу, делът на водещите производители остава достатъчно стабилен, а някои играчи дори засилват позициите си.
В периода януари-март топ 3 на РС пазара – HP, Lenovo и Dell – са доставили общо 56,9% от всички персонални компютри, докато година по-рано на тях се падаха 54,5% от продажбите. Най-добра динамика показва Dell, който бележи ръст от 6,5% на годишна база, а делът на тексаската компания се е покачил от 14,8% до 16%.
От 2012 година досега в бизнеса на трите водещи компании се наблюдава устойчива тенденция на колебания в продажбите – затишие в началото на годината и ръст в заключителното четвърто тримесечие, а като цяло обемите на доставки остават стабилни.
Asus, която се позиционира в Топ 5, също е успяла да запази обема на продажбите на ниво от 4 до 5,5 млн. броя за тримесечие. Само още два бранда – Apple и Acer – намират място самостоятелно в анализите на РС пазара.
Силно изразен е спадът в категорията „други производители”. Докато през третото тримесечие на 2011 г. малко известните брандове са доставили общо на пазара 40,68 млн. РС, то към началото на 2018 г. техните доставки са намалели почти три пъти – до 14,6 млн. броя.
Като се има предвид прогнозата, че низходящата тенденция на РС пазара ще продължи, за малките играчи ще става все по-трудно да печелят от производство и продажби на компютри, отбелязват анализаторите.