Интелигентни технологии решават съдбата на бизнеса

Интелигентната периферия е неразривно свързано с „облака“ – технологията, която се явява централна за всички разработки на Microsoft през последните години, разказа Калин Димчев, управител на българския офис на компанията

Светът постепенно върви към времето, в което интелигентните технологии ще решават оцеляването или краха на бизнесите от всички индустрии, според мениджъри и експерти, които Comparex България събра на предпразнично „соаре“ в столичния хотел Арена ди Сердика.

Екосистемите от дребни умни устройства из домове и офиси, събираните от тях колосални количества данни, облачните системи и роботизацията ще очертаят вододела между успешните предприятия и обречените на бизнес-гибел. Това бъдеще няма да закъснее и в България.

И у нас вече са факт прогресивни технологични проекти, които позволяват на организациите да намалят времетраенето и стойността на редица свои дейности и да сведат до минимум грешките, отличавайки се от конкурентите си.

Средата около нас постепенно се превръща в екосистема от хиляди дребни електронни устройства. Смартфони, смарт-термостати, умни телевизори, здравни сензори, резервационни системи, гейм-конзоли, умни сгради, системи за сигурност дронове, електронни магазини – всички те и още много други като тях постоянно ни следят и трупат данни за нас.

Много от тези технологии се „учат“ да ни разпознават, да знаят навиците ни, поредпочитанията ни, капризите ни – от хоби-интересите и професиите до номерата на обувките ни. „Всичко това ние наричаме „интелигентна периферия“, каза Калин Димчев, управител Microsoft България.

Нейното функциониране е неразривно свързано с „облака“ – технологията, която се явява централна за всички разработки на Microsoft през последните години. Колосалното количество данни, която цялата тази „интелигентна периферия“ трупа за всеки човек, се обработва там – в облака. Това го прави втората от най-важните технологии на нашето време, според Microsoft.

За да бъде „сдъвкана“ огромната маса информация, на помощ идва изкуственият интелект. От своя страна обаче той изисква все по-мощни изчислителни системи. Това обуславя и възхода на другата от най-големите, според Microsoft, технологични сили на новото време – квантовия компютинг.

Едни от най-големите компании, опериращи на българския пазар, вече са внедрили решения за роботизирана автоматизация на процесите (RPA), разкри Владимир Кънчев, управител на Service Centrix

Ефектите от интелигентната обработка на тези огромни количества данни с помощта на изкуствен интелект вече се виждат в практиката. Макар че машинните „мозъци“ все още са твърде слабо развити, за да могат да мислят като реални човеци, те вече са изключително добри в това да заместват хората в изпълнението на рутинни професионални задачи. При това се справят по-добре от хората, разкри Владимир Кънчев, управител на Service Centrix.

Роботизираната автоматизация на процесите се намесва там, където се извършват постоянно повтарящи се задачи с еднотипни по вид и начин на генериране данни. Около десет български предприятия вече са внедрили решения за роботизираната автоматизация на процесите (RPA). Това обичайно означава дейност, за която са били нужни по 50-70 човекодни всеки месец, да се сведе до време от порядъка на 3-4 часа, а човешките грешки да се сведат до 0%.

За някои компании най-важно е времето – например банки и телеком оператори, които имат милиони клиенти и за всяка своя дейност боравят със стотици хиляди записи. За други организации, казва Кънчев, по-важно е намаляването на грешките – например за здравните организации, където една грешка може да коства човешки живот, или пък за данъчните документации.

Инвестицията в подобен вид автоматизация обичайно се изплаща в рамките на 10 месеца, категоричен е Кънчев. За много фирми подобно облекчаване на работата е ключът между тяхното оцеляване и развитие на бъдещия пазар – или отпадането им от индустрията.

Васил Йорданов, консултант по облачни технологии в Comparex, разказа как системата за клауд мениджмънт на компанията добавя стойност към Microsoft 365

При всички случаи важно е да се разбере, че атоматизацията няма за цел да отнеме работата на хората, да остави работниците „на улицата“ и да подклажда социалните неравенства. Вместо това тя има за цел да улесни живота и работата, така че хората да развият своя творчески потенциал и да бъдат по-добри и силни в това, което машините не умеят – творчеството, изобретателността, находчивостта.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментар