Милиардерът-предприемач Илон Мъск направи кратко публично представяне на първия тунел, завършен от неговата фирма за подземно копаене, създадена преди две години. На шега той каза, че машините са били „малко по-бързи от охлюв“.
В 30-минутна презентация Мъск описа новоизградения тунелен сегмент с дължина 1,83 километра като пробив в евтината технология за бързо подземно копаене на тунели, провокиран от неговата млада „тунелна“ фирма – Boring Company.
Тунелът се описва като първа стъпка към изграждане на нова, високоскоростна и подземна мрежа, способна да свали превозните средства от улиците и да ги придвижва с около 200 км/ч. Но създаването на такава мрежа все още има да извърви дълъг път, отбелязва Ройтерс.
Новият тунел е изкопан по трасе, което не минава през Лос Анджелис, а под малката близка община Хоторн, където се намират седалищата на фирмите на Мъск – Boring Company и SpaceX.
Цената на отсечката е 10 милиона долара. Тази сума включва изкопните дейности, вътрешната инфраструктура, осветлението, вентилацията, системите за сигурност, комуникациите и трасето. Това, според Мъск, е доста по-малко от копаенето на тунел по традиционния метод, което може да коства до 1 млрд. долара.
Прокопаването е реализирано, според Мъск, чрез няколко иновации, свързани с намаляване на разходите, включително по-мощни сондажни машини, изкопаване на по-тесни тунели, ускоряване на отстраняването на мръсотията и едновременно копаене и подсилване.
Бизнесменът не пропусна да се пошегува по повод твърдението, че машината на Boring Company копае тунели 14 пъти по-бързо в сравнение с типичната тунелна машина. „В идеалния случай ние сме малко по-бързи от охлюв“, каза Мъск.
И все пак, визията на Мъск за движението чрез тунели може би е наистина е най-добрата за транспорта на бъдещето. Ако в мрежа от подземни тунели можем да се придвижваме с коли, които се управляват самостоятелно, чисто – благодарение на електрическото задвижване, и с висока скорост, то горе, на повърхността на земята, ще има повече място за нас, хората, и градовете ни няма да са подчинени на принципа, че „колата е цар“.
16 лентова магистрала с запълване 10% заради некадърни шофъори а макс скорост 120кмч и много тунели с 300 или даже обещава 700кмч – и с 99% запълване/употреба ?
Как ще сравниш сега ми кажи. А и метрото в България е по бавно то велосипедист който има средна скорост дори и в задръстванията (заради това че може да кара и по тротоара ако е неправилно) 25кмч а метрото в повечето случаи се движи с средна скорост 20кмч – пример – качваш се в Младост и стигаш в Сердика за 30 мин при положение че същото с кола е 15 мин. Разстоянието е 10км.
Реално метрото в БГ е комунистка глупост несъобразена с реалните потребности на София в момента а именно жилищата да са пряко свързани с бизнес сградите а не с ЦУМ където никой не ходи – аз лично там съм ходил преди 30 години и от тогава не съм стъпвал там.
Но на излишните още не съкратени държавни служители (корупцията) виж за да ги возят тях ако се качиш на същото метро от Младост до Люлин но в 8 сутринта ще стигнеш за 30 мин а е 20км – айде кажете ми деее правдата?
Много лесно. Ама ще го разбереш след време. Както никой не вярваше че метрото ще измести автобусите.
Фантастика. Поне в близките 50 години. Как ще сравниш 16 лентова магистрала, по която има хиляди коли само на отсечка от 200-300 метра, с някакво тунелче 3×3 метра.