Ocado: учим роботите да разбират и вземат решения

„Ние искаме стоките да влизат сами в дома на купувача. Да му ги донесем до вратата, да ги внесем в кухнята му или направо да ги приберем в хладилника”, разказва Алекс Харви, ръководител на поделението за роботика и автономни системи в Ocado Technology (снимка: Мария Малцева / TechNews.bg)

Ocado е най-големият онлайн супермаркет в света с над 50 хиляди предлагани артикула, който обаче няма нито един магазин или хипермаркет. Вместо това клиентите си поръчват онлайн желаните продукти – и просто ги получават на адреса си.

Малцина знаят, че зад тази простичка наглед схема стоят армия роботи и стотици хитри технологии, строени под диригентството на нестихващ стремеж към иновации. Така например още преди 10 години, през лятото на 2009 г., Ocado пуска своето първо приложение за пазаруване в движение – през iPhone. Приложението позволява на потребителите да пазаруват, без да им трябва компютър.

Седем години по-късно, през 2016 г., складът на Ocado в Андоувър вече се обслужва почти изцяло от роботи. Машините щъкат по „решетка“ от оси, минавайки на 5 мм една от друга със скорост до 4 метра в секунда, вадят от склада всичко, поръчано от купувачите, и се управляват от специално разработена от Окадо 4G LTE мрежа. Структурата, приличаща на огромно 3D табло за шах, съдържа отделни продукти, както и готови, пакетирани поръчки, а роботите си сътрудничат, за да събират продуктите и да ги занесат до периферията на „Кошера“, както го наричат.

Визията на Ocado за бъдещето е поръчките да се осъществяват със самоуправляеми коли, роботи и дронове. Интелигентните машини трябва да работят така, че поръчаните стоки да стигат до трапезата и дома на купувача с минимално усилие от негова страна.

„Ние искаме стоките да влизат сами в дома на купувача. Да му ги донесем до вратата, да ги внесем в кухнята му или направо да ги приберем в хладилника. Ако е възрастен човек, да ги качим по стълбите вместо него”, разказва Алекс Харви, ръководител на поделението за роботика и автономни системи в Ocado Technology. Това е дивизията, която разработва технологичните системи за мега-складовете на Ocado.

Според Харви, човекът, който купува, трябва да бъде максимално улеснен. Всяко досадно задължение – пазаруването, носенето на покупките у дома, разпределянето им по местата им – трябва да бъде спестено, а хората да се наслаждават на живота си.

Зад тази амбициозна задача стои цял екип от хора, които се занимават с технологиите в Ocado Technology. Това са страстни професионалисти от света на технологиите, които преди повече 10 години са успели ясно да си представят как роботи, вместо хора, ще тичат из складовете на фирмата, в които има над 54 000 артикула. Същите тези специалисти сега вече проектират как умните хладилници на бъдещето ще поръчват хранителни стоки сами, знаейки как и какво най-често използват стопаните им за хранене.

Роботи, които вземат решения

Да роботизираш склад с 54 000 артикула е ребус, който може да гарантира безсънни нощи и на най-дръзкия технологичен мозък. От една страна, тук има всякакви неща: пакети с бутилки безалкохолно и стъклени шишета, тоалетна хартия и суши. Повечето от всичките стоки са нетрайни. Много от тях трябва да стоят охладени или замразени. Някои, като сушито, трябва да бъдат изработени в същия ден, в който ще пристигнат в склада.

От друга страна, пространството е ограничено и трябва да се използва максимално ефективно. От трета – производителите постоянно променят дизайна на етикетите, формите на опаковките. Това прави сложна задачата с разпознаването на стоките при изписването им от склада.

В момента, в който клиент поръча хранителни стоки чрез уеб страницата на Ocado, алгоритми определят най-оптималния начин за събирането на тази и, успоредно с нея, хиляди други поръчки. Подредбата на артикулите в складовите клетки на „Кошера“ се променя динамично от алгоритми, а роботите се събират като ято на мястото на съхранение, раздигат складовите клетки и отвеждат желаната стока до периферията на „Кошера“, където хора работят като „събирачи”. Оттам стоките заминават по адреси.

Сега технолозите на Ocado мечтаят да освободят хората и от това досадно задължение – на събирачите. Но как, като тук е нужен наистина гъвкав разум?

Складът на Ocado в Андоувър вече се обслужва почти изцяло от роботи (източник: Ocado Technology)

Проектът SoMa е фокусиран върху т. нар. меко боравене. Неговата цел е да замени изцяло и пълноценно човешките ръце при събирането на поръчките. Роботът трябва да може да хваща стоките и да борави с тях – да ги погледне, да завърти, да ги постави в правилната кошница. Това е голямо предизвикателство за механичните ръце.

„Ето, аз вземам Вашата визитка от масата, покрита със стъкло“, казва Алекс. „За мен е лесно – плъзвам я по масата до ръба и я поемам в длан. Но как ще я вземе роботът? Ако се опита просто да се спусне и да я захване за краищата, няма да успее – тя е много тънка и няма да може да я отлепи от стъклото“. Роботът ще трябва сам да измисли как да я вземе, например да я приплъзне, за да си осигури свободен крайчец; при това без д я изпусне на земята.

Роботизираната ръка трябва да е в състояние да хване стъклената бутилка вино, поръчана от някой клиент, достатъчно леко, за да не я строши, но и достатъчно здраво, за да не му се изплъзне. А как да хване зрял пъпеш, който не бива да бъде смачкан, защото клиентът няма да иска да плати и яде пъпеш с вдлъбнатини от железните пръсти?!

„Осезанието има огромно значение за човека при взаимодействието му с предметите от околния свят. Правен е експеримент с кибрит, в който на робот е дадено да запали кибритена клечка, следвайки с точност движението на човешките ръце – на база многобройни видеозаписи“, разказва Алекс Харви. Твърди, че след десетки опити роботът така и не е успял да запали клечка кибрит. Това значи, че осезанието има огромна роля във всяко човешко взаимодействие със света, не само зрението.

Проектирането и разработването на робота, така че да умее да борави с вещите ловко, точно, деликатно и безпогрешно, ще продължи още няколко години, преди да намери приложение в складовете на Ocado.

Машините да предвиждат по-добре от хора?

Не се задоволяват в Ocado Technology с амбицията да научат роботите да боравят „с ръце“ като хора. Имат и амбицията да ги научат да „разсъждават“ като хора. Нужно е да предвиждат къде какво ще е нужно. Само така могат да са пълноценни помощници.

Алекс Харви дава за пример техниците, които посещават за ремонт и поддръжка обекти: обичайно те са по двама. Единият извършва основната работа, например поправката на скъсан кабел. Вторият помага. Той подава нужните инструменти, попълва документацията. Този вид асистенция може и трябва да бъде автоматизиран и роботизиран, убеден е Харви. Роботът трябва да е „наясно“ с работата на техника и да му помага. Но за целта трябва да е досетлив.

„Не е приемливо, нали, техникът да каже „подай ми макетен нож“ и да чака с вдигната ръка роботът тепърва да отиде, да вземе ножа, после да се върне, да го подаде. Роботът трябва да е готов да подаде ножа на човека мигновено, преди да бъде поискан на глас. Точно както би направил асистентът, който следи работата на колегата си“, казва технологичният гений на Ocado.

Тази разработка пък се нарича „Втори чифт ръце“. Нейното приложение далеч не е само при техника, който поправя кабели на адрес. Това може да бъде асистентът на хирурга по време на операция, помощника на планинския спасител, работникът на строителен обект…

Именно заради сбъдването на подобни дръзки визии Ocado Technology отдавна е спряла да бъде просто дивизия на Ocado. Фирмата за технологични системи предлага своите роботи, управлявани от интелигентен софтуер, и на други големи вериги за търговия на дребно по света. Платформата й вече е приковала интереса и на някой от най-големите вериги за хранителни стоки в света, които чрез иновациите на Окадо се стремят да са лидери в онлайн търговията с хранителни стоки в съответната страна.

Мега комуникации

Макар че изглежда, че роботизираните системи на Ocado се базират преди всичко на интелигентен софтуер, работата им би била невъзможна без бързи и надеждни комуникации. В своя най-нов склад в Ирит фирмата има собствена 4G LTE мрежа. Защо е нужно ли? В подобен склад с всеки от 3000 робота се комуникира по 10 пъти в секунда. „Това е голямо натоварване за безжичните мрежи, затова ни е нужна мрежа с много ниска латентност“, казва Харви.

Докато световната технологична общност се вълнува от изграждането на първите мрежи от пето поколение, Ocado Technology пак е една идея по-напред: екипът й участва в работната група по дефинирането на най-новите спецификации на 5G стандартите.

Вече имат яснота и как ще работят в условията на IoT. Тогава умните домове почти изцяло ще пазаруват сами вместо своите обитатели. Например хладилникът, когато види, че почти няма яйца, а „знае“, че често ги използваме, ще поръча сам яйца. Пералнята ще „поръча“ сама перилен препарат, когато нейният е на привършване, а осветителната система ще подава заявка за нова крушка, когато в някоя стая лампата „изгори“.

Но голямо и авторитетно име като Ocado няма право на грешки, когато се правят подобни системи. Затова за всеки от тези бъдещи сценарии се правят колосално количество симулации и тестове – за да се гарантира, че всичко ще работи точно, безпогрешно и във всякаква ситуация.

И това се случва в София

Все още малко хора знаят, че част от тези супер-технологии се разработват в София. Ocado Technology има развоен екип, който в момента наброява над 60 човека. У нас се правят автоматиката на роботите, безбройните симулации, многобройните тестове преди изграждането на всеки нов компонент от роботизираната складова система.

„Екипът ни в София постоянно се разраства. Работим по анализ на данните, автоматизация, тестове, симулации,“ казва Алекс Харви. Събрал е около себе си хора-мечтатели, които са склонни да си представят края на човешката намеса не само в досадното пазаруване. Представят си края на човешката намеса в досадното поправяне на уреди по домовете. И изобщо на всички досадни, рутинни задължения. За да може хората да имат повече време за семейството и за приятелите, за пътувания и за забавления.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментар