Нетбуците са живителни за тайванската индустрия

Поне засега изглежда, че Asus изостава от по-голямата тайванска компания Acer на пазара на нетбук компютри. Пионерът в този сектор научи един важен урок: Малкото може да е красиво, но твърде малкото може да е безполезно.

Компанията обяви загуба за четвъртото тримесечие на 2008 г., което отдава частично на това, че не успя да намали производството на своя сравнително малко продаваем 7-инчов нетбук. “Ние платихме висока цена за 7-инчовия експеримент, но научихме ценни уроци и скоро след това представихме по-големите версии,” каза говорителят на Asus Бек Лий.

Малките и евтини компютри може да помогнат на тайванската компютърна индустрия да излезе от глобалната криза като един дори още по-голям световен играч.

Докато световният компютърен пазар преживява изключително тежък период с най-ниски продажби от години, един светъл лъч идва от мини-лаптопите, познати като “нетбук компютри”, които привличат с ниските си цени в трудни времена.

Няколко изследователски групи прогнозираха, че глобалното търсене за малки, леки машини може да се удвои тази година и надмощието в тази категория е на тайванските марки и тайванските производители.

Износът на електроника от Тайван за януари възлиза на 2.5 млрд. долара и се равнява на една пета от целия износ на острова за този период. Това дава надежда на тайванското правителство, че нетбук компютрите могат да подпомогнат една закъсала икономика.

Безработицата от 5% е скромна за световните стандарти, но е най-висока на острова за последните пет години. В два последователни месеца износът регистрира спад с повече от 40% спрямо същия период на предишната година. Икономистите предвиждат от 3 до 6 процента свиване на тайванската икономика за 2009 г.

Миналата година бяха продадени около 11 милиона произведени в Тайван мини-лаптопи. Тази година продажбите може да достигнат 22 милиона машини. За сравнение, прогнозите за продажби на стандартни лаптопи са за около 120 милиона.

С екрани от 9 до 10 инча (или по-малки) и цени между 350 и 700 долара, нетбук компютрите вършат добре работата, за която са специализирани – лесен достъп до интернет и проверка на електронна поща. Ниската цена има за цел да привлече клиенти с малки бюджети, но малкият размер на нетбука го прави удобен компаньон на пътуващия бизнесмен. “Малък, но с достатъчно функции за лична и офис употреба” – така най-често го характеризират потребителите.

Ръстът в продажбите на нетбук компютри идва в подходящ момент за тайванските производители, които трябва да поддържат производствените линии във време, когато поръчките за традиционните лаптопи и настолни компютри са доста намалели. Близо 85% от всички лаптопи се произвеждат в тайвански фабрики.

Asus стартира своя нетбук бизнес през 2007 година. Acer, която е на второ място в света по производство на лаптопи, първоначално гледаше пренебрежително на моделите на Asus, като на евтини и нефункционални машини, но скоро промени мнението си. Миналата година Acer и Asus господстваха на световния пазар на нетбуци, като всяка от тях продаде по около 5 милиона устройства. Общият им пазарен дял надхвърли 90%.

Нетбуците на Asus и Acer са сред най-продаваните компютри по класациите на Amazon.com, лидер в онлайн продажбите, и на японската фирма за пазарни проучвания Business Computer News Ranking. Продажбите на тези малки компютри могат да помогнат на Acer и Asus да увеличат своята популярност по света и потребителите да си спомнят за тези марки, когато пазаруват настолни компютри или стандартни лаптопи, смята Ту Тце Чен, ръководител на тайванския институт на изследване на индустриални технологии.

Популярността на нетбуците накара други компютърни компании също да пуснат техни собствени версии, включително гиганти като Dell, Hewlett-Packard и Toshiba. Някои от тях възложиха производството на тайвански контрактори като Quanta Computer, например.

В отговор тайванските компании често използват големи производствени мощности в континентален Китай, където разходите са по-ниски.

Коментар