Изследване на учени от Университета в Единбург разкри, че необоснованото признание, както и прекомерната мотивация могат да повлияят негативно на постиженията на детето.
В рамките на изследването учениците в 5 и 6 клас на китайско училище са разделени в три групи, като са им давани тестове с различна трудност. По време на експеримента учениците от първите две групи са хвалени и мотивирани, докато третата група е игнорирана.
Учените установяват, че мотивацията, от която е лишена третата група, има изключително негативен ефект върху представянето на учениците от първата и втората група. Според изследователите, причината за това е фактът, че поради неоправдана похвала, възрастните не обръщат внимание на реалните проблеми на детето.
Експертите смятат, че е необходим набор от външни и вътрешни мотивационни фактори, които отчитат специфичните нагласи на ученика. Успехът на обучението се влияе от реалните способности и съзнателната цел – тоест, от разбиране защо успехът в училище е необходим.