Mazda с интересно сравнение на електромобилите и дизелите

Електромобилите може да не са по-екологични от дизелите, според експерти
(снимка: Mazda MX-30)

Електрическите превозни средства с дълъг пробег, т.е. които имат батерии с голям капацитет, нанасят повече вреда на планетата от дизеловите автомобили. Това твърди представител на японския производител Mazda, на когото се позовава Engadget.

През октомври тази година компанията представи първия си електромобил – модела Mazda MX-30, който е оборудван с доста скромна батерия с капацитет от 35,5 кВтч, докато конкурентите имат много по-мощни акумулатори. Това решение, според Кристиан Шулце, европейски директор по изследвания в Mazda, е продиктувано от загрижеността на компанията за нашата планета.

В интервю за Automotive News той казва, че експлоатацията на батерия с този капацитет, заедно с производството и последващата й преработка, води до  отделяне на приблизително същото количество въглероден диоксид (CO2), както при използване на дизелов хечбек Mazda 3 през целия му експлоатационен живот.

Mazda взима предвид и подмяната на батерията след 100 хиляди мили. Според изчисления на компанията, използването на батерия 95 кВтч (приблизително колкото на Tesla Model S и Model X) причинява отделяне на повече въглероден диоксид отколкото дизелите. Ситуацията се влошава, ако собственикът реши да смени батерията.

Изчисленията на Mazda се базират на усреднени показатели за производството на електроенергия в Европа през 2016 г. Въглеродният отпечатък на собственика на електромобил обаче ще бъде значително по-нисък, ако той живее в зона с нулеви емисии или ако батериите се произвеждат в предприятия, захранвани от зелени енергийни централи.

Коментари по темата: „Mazda с интересно сравнение на електромобилите и дизелите”

добавете коментар...

  1. Фофу

    “води до отделяне на приблизително същото количество въглероден диоксид (CO2)”

    По този параметър може да са равни, само, че дизелЯ хвърля още няколко стотин други замърсители.

    Само с батерии не става, защото има голяма загуба при зареждане, т.е. конвертиране на електрическата в химическа енергия. Доколкото съм чел достига 30% загуба. Трябва нова инфраструктура която да дава ток от самото шосе. Батерията трябва да е само за кратки преходи през непокрити трасета.

    По малката батерия е по-малко тегло.

    А и както съм казвал и друг път, липсата на популярност към момента идва от относително ниските сцени на бензина. Относително заради това, че при сегашните цени разходите за бензинка и електричка се равнят (горе долу). Ако някой разхода по бензинките скочи до 1,5 спрямо електричките ще започне прехода на фирмените към електрички, при 2,0 горе долу ще се стане за всички (или поне за 80%) от автомобилната маса.

  2. Pfff

    Хибридите още повече засилват замърсяването ако се вземат в предвид всички компоненти на една кола. Направете сметката сами 🙂

  3. Pff

    Хайде спрете се малко всезнайковци, статията разглежда текущото състояние на ел.мрежата и технологиите за производство на батерии и електричество. Не виждам обаче някъде да се споменават обещаващите разработки които ще се пуснат в следващите няколко години или за ДВГ частите, маслата и сложността. Все пак една технология трябва да се ползва за да се усъваршенства и винаги в началото има пик на подобрения. Обикновено за да се подобри технологията изисква период от 10-20години, да не говорим че с помощ от ИИ и нови науки това ще стане по-бързо. Колко време отне на ДВГ да стигне до текущия си вид 100г+ 😉 ?
    В статията се измерват много малко от замърсителите, не е взето в предвид броя на компонентите за една кола с ДВГ и ел. от какво са произведени и тяхната подмяна

  4. Баварец

    Е, пишеш, но сам не осъзнаваш какво пишеш! От всичко изброено, атомната централа е най-чистото. Чисто, защото произвежда топлина БЕЗ отделяне на СО2. Или, да приравняваш атомна с ТЕЦ, означава, че нямаш представа. Отбелязвам, че има радиация, но тя може да се контролира!!!

  5. Anonymous

    За съжаление, от Мазда са прави.

    1. Т.нар. зелени енергоизточници въобще не са зелени, има достатъчно информация и за ветрогенераторите, и за слънчевите панели.

    Въпреки, че тези енергоизточници са изключитлено малка част от производството на електроенергия, вече се виждат огромните щети, които нанасят на природата и птиците.

    И тези факти няма как да бъдат скрити.

    2. При сериозен преход към електромобили, нуждата от електроенергия ще скочи над 2 пъти. Този ток откъде ще дойде? Естествено, че от ТЕЦ-ове, защото са най-лесни и бързи за правене.

    Всъщност, вие защо мислите настана цялата лудница със Северен Поток 2, Южен/Турски Поток, LNG терминалите и фракинга в САЩ? Защото ще минем на слънчеви панели?

    Мда, точно така ще стане …

    3. Всъщност, ползването на хибридни технологии е единственият разумен и балансиран път напред.

    Споменатата 35кВтч батерия е добър баланс – достатъчна за нуждите на градско каране, позволява електродвигателят да поеме големите натоварвания при тръгване и рязко ускорение, които вкарват ДВГ в сериозен преразход, т.е. ограничава замърсяването съществено.

    Същевременно тази батерия е 1/3 от батерията на електромобил, т.е. 1/3 от производствените замърсявания, както и 1/3 от замърсяванията при изкарване от употреба. Това значи и 1/3 от цената на батерията.

    Също така, означава и далеч по-плавно увеличаване на натоварването на електрическата мрежа.

  6. hitech

    Вдорода е истината за екологична кола.

  7. 112

    Прави са хората, жизненият цикъла на акумулаторите е много замърсяващ. Тази мантра че електричките са “чисти” я забравете. И разбира се, малка батерия от грижа за планетата е смотан ПР ход.

  8. Радико

    Със абсолютно същите доводи преди 120-130 години производителоте на каруци са доказвали колко несъстоятелно е да се произвеждат автомобили. И уверявам ви доводите им са били железни “поне на теория”
    Както обаче забелязвате практиката от последните сто години показа че няма общо между теория и практика

  9. Мхм

    Ти още си в каменната ера и точно такива дебили лъжат тия изостанали компании. Илън Мъск е новия Тесла, само че в ерата на интернет трудно ще го съсипят. Този гений направи революция в не една сфера и тепърва ще го осъзнават слабоумните оФци.

  10. azz

    Не са глупости! Точно така е! Ако си мислите, че тези “електрически коли” се задвижват от някаква “индуцирана космическа енергия”, в дълбока заблуда сте! Нали електроцентралите ще трябва да бълват мноооого пъти повече ел.енергия, за да се зареждат тези коли! От къде ще идва тази електроенергия!? Ще идва от горенето на газ или въглища /ТЕЦ Марица -Изток, примерно/ или от атомни електроцентрали! Не ми казвайте, че електроцентралите замърсяват по-малко въздуха от дизелов автомобил ЕВРО5, примерно… Да не говорим за производството и рециклирането на самите батерии! Там нещата съвсем не са ясни, според мен. Колко вредни емисии се отделят при производството и последващото унищожаване на тези акумулатори???

  11. xyz

    Поредните глупости на изпусналите влака за преминаване към електрически коли.

Коментар