Разработчикът на антивирусен софтуер Avast обяви, че закрива дъщерното си дружество Jumpshot, което в последните дни е в центъра на скандал за продажба на данни на стотици милиони потребители.
„Решихме да затворим Jumpshot, след като стана ясно, че някои потребители поставят под въпрос дали предоставянето на данни от Jumpshot съответства на нашата мисия и принципи, които са от основно значение за нас”, гласи официалното съобщение от компанията.
Avast прекратява дейността на Jumpshot, но това няма да се отрази на потребителите, тъй като останалите продукти на компанията ще продължат да работят.
Затварянето на Jumpshot може да доведе до загуба на стотици работни места. Новината доведе до поевтиняване на акциите на Avast с 9% в четвъртък, 30 януари. През седмицата котировките на компанията се понижиха с 25%.
Jumpshot, която Avast създаде през 2015 г., анализира потребителските навици в интернет, като генерира модели за търсене, кликвания и пазаруване в хиляди категории в повече от 150 сайта, вкл. Amazon, Google, Netflix и Walmart.
Оказа се, че компанията е събирала всички видове данни за потребителската активност в интернет, вкл. история на браузъра, информация за гледане на отделни видеоклипове в YouTube, местоположение на потребителя и пълна история на кликванията.
Сред компаниите, които са купували клиентски данни от Jumpshot, фигурират Google, Yelp, Microsoft, McKinsey, PepsiCo, Sephora, Home Depot, Conde Nast и Intuit.
Според Avast, Jumpshot е действала „строго в рамките на закона”, но много експерти и клиенти са смутени от факта, че компанията е продавала историите от браузърите на потребителите на т.нар. „трети страни”.