Опит за платени електронни вестници

Електронните издания на американски вестници могат да станат платени в скоро време.
Група опитни журналисти обявиха интернет проекта Journalism Online, който цели да провери готовността на потребителите да плащат за съдържание, съобщи Асошиейтед Прес.
Повечето издатели са изявили готовност да сътрудничат на инициаторите, твърди Стивън Брил, съучредител на Journalism Online.
В проекта са ангажирани също Гордън Кровиц, бивш издател на Уолстрийт Джърнъл, и Лео Хиндери, екс-мениджър на голяма мрежа за кабелна телевизия.
Печатните издания в САЩ изпитват сериозни финансови трудности напоследък. От 2005 година досега обемът на рекламата в тях е намалял с $12,7 млрд. (27%), по данни на Асоциацията на вестниците в САЩ. В същото време приходите от интернет реклама в сайтовете на вестниците са се увеличили с $1,1 млрд. (53%), което не е достатъчно да компенсира спада от печатната реклама.
Вестниците са принудени да съкращават работни места и да намаляват разходите. От началото на миналата година банкрутираха няколко издатели на вестници в САЩ, а други минаха онлайн.
Засега само малка част от издателите въведоха платен абонамент за електронните версии на вестниците си. Уолстрийт Джърнъл, например, има 1,1 милиона онлайн абонати.
Опасенията на издателите са, че платеното съдържание няма да е видимо в системите за търсене, което значително ще намали аудиторията на изданията. От това ще спечелят безплатните информационни сайтове.
Проектът Journalism Online ще стартира през есента на настоящата година. Абонаментите ще се предлагат на цена от 15-20 долара на месец. Приходите на издателите ще зависят от интереса към статиите.

Коментар