Пазарите отредиха рекордна 2019 година за вноса на технологичен хардуер в България. По ирония на съдбата, точно преди появата на Covid-19 и последващите ефекти за икономиката на страната.
Обемът на вноса през 2019 г. задмина психологическата граница от 1 милиард евро, сочи анализ на агенция CBN Pannoff, Stoytcheff & Co., която следи вноса на технологичен хардуер в България от 28 години.
През миналата година в страната е внесен хардуер за 1,07 млрд. евро. С положителна динамика са индексите за вноса на десктоп компютри, сървъри, преносими компютри, мултифункционални устройства, принтери, цифрови фотоапарати и монитори.
На фона на търговската битка между САЩ и Китай и рязко спадащия световен пазар на смартфони, вносът на мобилни телефони в България постига изключителен ръст и невиждани досега обеми, а общият търговски оборот с тези устройства задминава с лекота половин милиард евро. Това е и ясно доказателство, че българите са мобилни и са една от бързо развиващите се държави в ЕС е това отношение.
На отрицателна територия остават индексите на внос на дискове и флаш памети, мултимедийни прожектори, части и аксесоари, токозахранващи устройства и базови станции за мобилните оператори, а мрежовият хардуер завърши годината с нулев растеж.
Изключителни резултати показа и експортът на технологичен хардуер от България, достигайки 450,8 млрд. евро с ръст от 23%. Но трудните дни през годината за бизнеса с хардуер предстоят.
След въвеждане на извънредното положение в страната, приходите от сравнително успешните 75 дни от първото тримесечие на 2020 г. вероятно няма да стигнат то да завърши на положителна територия, а спадът през Q2 и Q3 2020 се очертава да бъде значителен.
„От опита ни в предходната криза през 2008-2010 година, през очертаващите се най-трудни следващи 90 дни, смятаме, че може би най-важният показател за оставане в бизнеса и с най-малко щети ще бъде управляването на „cash-flow” процесите”, коментираха от CBN.
Анализаторите очакват през последното тримесечие на година пазарите и бизнесът да се възстановят и индексите на продажбите отново да тръгнат нагоре, макар и в изключително променена среда.