Проектирана, нарочна или случайна, епидемията на коронавируса е факт. Тя вече е отнела близо 8000 човешки живота по света. Бедата провокира редица бизнеси да предоставят безплатно своите продукти и услуги и да даряват – за да си помогнем да се спасим. Във време на „чума” корпоративната социална отговорност изкристализира в най-чистия си вид и показа, че можем да бъдем добри, единни и самоотвержени.
Бизнесмени от всички сфери са единодушни, че от текущата бедствена обстановка най-силно ще пострада малкият бизнес. Кризата Covid-19 навярно ще има продължителен икономически ефект. Въпреки всички реални и потенциални облекчения, много от малките организации, които нямат ресурса да плащат заплати и наеми в условията на нулеви приходи, ще преживеят тежки времена.
А и никой не знае колко точно ще продължи тази стагнация. Най-оптимистичните прогнози са за край на епидемията в края на пролетта; повечето очаквания се въртят около началото на юли; немалко политици и медици спрягат есента като най-вероятен период на успокояване. Това означава за бизнеса няколко месеца с нищожни или никакви постъпления.
Предимството да борави с технологиите
В кризисния момент точно технологичният бранш има предимството да борави с инструментите, които могат да спасят огромна част от важните дейности на обществото ни.
Учениците и студентите могат да продължат да учат чрез телеконференции. Фирмите за хранителни стоки могат да продължат да предлагат продуктите си чрез дистанционни заявки – получени от телефон, имейл или сайт – стига да могат да овладеят промяната в каналите за продажба.
Дори ресторантите могат да продължат да предлагат храна – но не сервирана на маси в пространства с много хора накуп, а доставена по адреси.
Осъзната спасителна роля
Ето, че технологичният сектор започна да осъзнава спасителната си роля в този момент. Вече няколко дена поред българският хай-тек бранш предоставя всичко, което е способен да предложи, в полза на своите бизнес-потребители, държавни учреждения и индивидуални клиенти.
ERP.BG беше сред първите – фирмата заяви, че абонаментът за нейната платформа за бизнес-управление ще е безплатен за 1 месец. Телекомите отключиха платените телевизионни канали и подариха колосални количества трафик на всичките си потребители, за да преживяват по-лесно изолацията с филми и интернет.
Образователната платформа Уча.се отвори достъпа безплатно в полза на децата от всички класове. Корпорации като Google, Cisco и Microsoft предоставиха своите платформи на училищата безплатно. Учебният център Нет Ит обяви безплатни онлайн курсове за дистанционна работа.
ЕСРИ България разработи интерактивна карта на разпространението на вируса в България: картина на обстановката в страната, като отразява информацията, оповестявана от Националния оперативен щаб. Борика и Евротръст Технолъджис пък решиха да осигурят безплатен облачен или мобилен квалифициран е-подпис, с който за период от един месец гражданите ще могат да подписват безплатно заявленията за електронни административни услуги.
Наред с това двама предприемачи – управителите на Фикосота и Теси – братята Красен и Жечко Кюркчиеви – стартираха кампания, в която дариха 100 000 лева за подкрепа за болници и организации, участващи в лечението на заболелите. Акцията им привлече и други бизнеси да дарят.
Социална отговорност в най-чист вид
В TechNews.bg имаме неписания принцип да не разгласяваме информации за дарения и благотворителност. Това, обичайно, е нещо, което следва да се прави без шум и фанфари. Затова прессъобщенията за дарения, за пребоядисани детски площадки или засадени дървета са предизвиквали искреното ни съжаление и са отивали в „кръглата папка”.
Днес обаче не можем да не дадем трибуна на решенията на технологичния бизнес. Днес техните дарения са нещо повече от нормална човешка подкрепа; те са опит за спасяване на икономиката, за спасяване на животи – къде пряко, къде косвено.
Днес сме свидетели на безпрецедентна корпоративна социална отговорност – в най-чистия, най-стойностен вид. Този факт е достатъчен, за да вярваме, че ще се справим, ще преодолеем кризата и ще продължим.
Но не само. Този път наистина ще излезем по-силни, по-знаещи и по-можещи.
По-силни след кризата
Защо? Защото много от нас ще са открили нови възможности. Например, някои фирми ще са открили електронните поръчки. Някои специалисти ще са открили видеоконференциите и пестенето на време и пари за пътувания за срещи. Мнозина ще са преодолели досегашните си страхове и предразсъдъци – например към работата от разстояние и нейната ефективност.
Като капак на това скоро ще открият и други невероятни възможности на технологиите – например AR очилата като средство за дистанционно извършване на ремонти на отдалечени места.
Остава ни да направим каквото е нужно, за да се опазим здрави и да можем да се възползваме от този прогрес възможно най-добре.