Малките компании, които страдат от икономическата криза, могат да намерят начин за намаляване на разходите, макар и не в много голяма степен, в Skype – услугата, предлагаща безплатни или евтини телефонни разговори по интернет протокол, която досега се ползваше главно от индивидуални потребители.
Skype предлага безплатни разговори и видео конференции между свързани по интернет компютри с инсталиран Skype софтуер и снабдени с микрофон, слушалки и уеб камера. Софтуерът на Skype е също така и IM клиент, подобно на не по-малко популярните Microsoft Windows Live или Yahoo Messenger.
Компанията печели от продажба на първокласни услуги като гласова поща, SkypeIn (номер, който може да се използва от собственици на обикновени телефони за обаждане към компютър чрез Skype) и много евтини разговори от компютри към нормални фиксирани и мобилни телефони (SkypeOut).
Skype за бизнеса
Skype първоначално беше предназначена за индивидуална употреба, но компанията предлага и Business Control Panel – онлайн модул, който управлява SkypeOut и SkypeIn акаунтите на много служители и улеснява комуникациите на фирмата.
Външни доставчици предлагат устройства с инсталиран софтуер за интегриране на Skype в съществуващата телефонна система в офиса. Отскоро самата Skype пробва силите си на този пазар.
В момента компанията прави бета тестове на технология, която позволява на учрежденска централа (IP PBX ), използваща протокола за иницииране на сесии (SIP), да насочва разговори по нормален телефон в офиса чрез Skype.
От Skype обичат да подчертават, че повече от 30% от тяхната потребителска база използва услугата за бизнес. Но все още само малка част от тези бизнес потребители са интегрирали Skype в техните офис системи.
Според проучване на Skype сред 250 компании, които използват услугата, 95% са потвърдили, че са направили икономии от телефонни разговори и 80% са казали, че услугата е увеличила продуктивността на служителите.
Къде е уловката?
Ако Skype е толкова евтино и удобно средство, защо не се използва масово от бизнеса? Услугата работи в общото интернет пространство, което често е задръстено от трафик, и използва технология Р2Р, която разчита на други компютри със Skype да помогнат за трансфера на телефонните разговори.
По тази причина, качеството на връзката не винаги е толкова добра, колкото по традиционните телефонни линии или VoIP услуги, които използват същата технология на пренос на глас по интернет протокол, но по частни мрежи.
Skype не предлага споразумение за ниво на обслужване (SLA), каквото се осигурява от много други доставчици на телефонни услуги за бизнеса. То гарантира качество и непрекъсваемост на услугата. Въпреки малки компании с финансови затруднения се опитват да използват Skype, независимо от някои заглъхвания, закъснения или статични шумове, които могат да се чуят по време на разговори.
Затова пък, добрите разговори по Skype предлагат доста високо качество, тъй като се използва широколентова технология, която изпраща два пъти повече аудио информация, отколкото традиционната телефония или повечето VoIP услуги. Гласовете звучат по-плътно и по-естествено. Много хора, включително някои критици, често биват изненадани колко добра е станала Skype. Все по-рядко се случва да има толкова лоши връзки, че звукът да е неразбираем.
Сигурност и надеждност
Компаниите трябва да са наясно, че трябва да използват Skype внимателно. Услугата може не само да бъде с влошено качество, но и да изчезне напълно. Случвало се е преди (за два дена през август 2007 г.), може да се случи отново.
По отношение на сигурността проблемите не са във вероятността за подслушване и разкриване на поверителна информация. По-голямата заплаха идва от възможността от проникване на зловреден код в мрежата на компанията през IM клиента.
Това приложение за чат, инсталирано на потребителските работни станции, може да е в конфликт с корпоративната политика. Skype не е обект на чести атаки на зловреден код, напротив. Но все пак си остава програма извън контрола на организацията.
Дали идеята за Skype в услуга на бизнеса е добре дошла в момент на рецесия като сегашния? Това зависи изцяло от фирмата и нейната поносимост към риска. Във всички случаи, малко повече внимание няма да навреди.