През първото тримесечие на 2009 г. българският пазар на персонални компютри отчита ръст от 3,5% в сравнение със същия период на предишната година, сочат данните на компанията за пазарни проучвания и анализи IDC, представени на пресконференция в края на миналата седмица.
Ръстът касае всички сегменти на пазара на РС – настолни компютри, преносими компютри и сървъри с х86 архитектура, уточни Евелин Стоев, старши анализатор в IDC.
България отбелязва най-голям ръст в продажбите на лаптопи за миналата година – 85.8%, което я нарежда на първо място сред страните от Европейския съюз по този показател.
Ръстът на общите продажби на персонални компютри за 2008 г. е 48.8%, което е доста по-добро постижение в сравнение с ръста от 10.9% на РС пазара в Централна и Източна Европа.
Световната икономическа криза дава сериозно отражение върху продажбите на персонални компютри в страните от Централна и Източна Европа през 2008 г. Според данните на IDC, през цялата година има забавяне на ръста на продажби, а през четвъртото тримесечие спадът е значителен.
Пазарът в България не следва точно тази тенденция – през първите 9 месеца ръстът на продажбите е висок, спадът е едва през последното тримесечие. Добрите резултати за 2008 г. се дължат на големия брой продадени лаптопи, докато продажбите на настолни компютри отбелязват отрицателен ръст, а тези на х86 сървъри – ръст от 7%.
Сред най-съществените макроикономически фактори, спомогнали за миналогодишния успех на пазара на РС, анализаторите посочват стабилния ръст на брутния вътрешен продукт на България за периода 2006-2008 г. (за сравнение, от страните-членки на Европейския съюз единствено Словакия има по-висок ръст за същия пеиод) и запазването на ръста на кредитите за фирми и домакинства за периода от януари 2008г. до февруари 2009 включително, по който показател страната ни е шампион в Европейския съюз.
Оптимистична прогноза
На базата на тези фактори и данните за увеличение на експорта и преките чуждестранни инвестиции, които за периода от януари 2007 г. до февруари 2009 г. достигат от 379.8 млн. евро до 433.2 млн. евро, IDC прогнозира положителен ръст на продажбите на РС през 2009 г. Прогнозата е валидна при условие, че ръстът на брутния вътрешен продукт няма да спадне под 1% и няма да има усложнена политическа обстановка след изборите, като продължителна липса на правителство, например.
Глобалната икономическа криза ще има негативен психологически ефект до втората половина на 2009 г. Вендорите ще се конкурират още по-сериозно, ще се задълбочи забелязаната през първото тримесечие тенденция на промяна на търговския модел, изразен в стремежа да се продават комбинации от повече продукти с една сделка.
Основни двигатели на пазара отново ще бъдат секторите на малките и средни фирми и домашните потребители, където се прогнозира голям ръст за периода до 2012 г.
През 2009 г. държавата ще продължи да купува ИТ продукти. Икономическата криза няма да позволи на големите компании да реализират мащабни проекти и ще накара по-малките фирми да се насочат към проекти за намаляване на разходите (а не за разширяване на капацитета). Тази тенденция ще доведе до ускорение на виртуализацията на х86 сървъри, със силното влияние на Microsoft в долния сегмент на пазара.
Данните на IDC на пазара на принтери показват тенденция на спад в световен мащаб за 2008 г. с изключение на сегмента на цветните многофункционални устройства. Тенденцията е характерна и за страните от Централна и Източна Европа, вкл. България. През последното тримесечие на 2008 г. цветните лазерни и мастиленоструйни МФУ са единствените, които отбелязват ръст на годишна база. Това отразява нуждите на бизнеса от цветен печат.
По брой на закупени лазерни принтери, България изпреварва Румъния и Гърция. Причината е неуспехът на мастиленоструйните устройства на нашия пазар. За 2008 г. делът на лазерните принтери в България е над 50%.
През 2008 г. продажбите на принтери в страната са отбелязали ръст от 12.8%, което ни отрежда първо място в Европа. Особеното е, че този ръст се формира основно от монохромните лазерни устройства, за разлика от пазара в другите европейски държави.
Анализът на пазара на принтери по отношение на функционалност показва, че в България преобладава делът на еднофункционалните устройства за сметка на многофункционалните. Това се дължи на факта, че нашият пазар е ценово по-чувствителен. Петте най-големи доставчици са HP, Canon, Samsung, Xerox и Brother с общ дял 85.8%.
Очакванията са 2009 г. да е най-трудна за пазара на принтери, но все пак ще се наблюдава ръст, макар и минимален. Тенденцията към увеличаване на броя на многофункционални устройства ще се засилва. Затруднения ще има в продажбите на скъпи цветни МФП. Ще се търсят най-много евтини цветни устройства, както и ще се купуват неоригинални консумативи. Потребителите ще затегнат контрола над цветния печат.
Както и при РС-тата, така и при принтерите ще се засили тенденцията към неофициален внос. Той ще удари най-вече вносителите на скъпи марки компютри и принтери. Големите вендори трябва да се насочат към предлагане на услуги, за да компенсират загубите от намалелите продажби на устройства и да успеят да запазят оборотите си от миналата година.