В тази изключително сложна ситуация бизнесът на BASF отбелязва спад за първото тримесечие на 2009. Продажбите от 12,2 млрд евро са с 23% по-ниски отколкото първата четвърт на 2008. Причината е преди всичко в изключително слабото търсене. Приходите от дейности преди облагане с данъци (EBIT) спадат с 58% до 985 милиона евро като резултат от системното намаляване на производствените обеми в много дивизии.
BASF много бързо реагира на кризата: компанията реорганизира производството, за да отговори на спада на търсене и свива обема на складовите наличности. Сравнено с първата четвърт на 2008, паричният поток се удвоява, а нетният дълг намалява с 1,5 млрд евро от началото на годината.
Програмите за намаляване на разходите и повишаване на ефективността се прилагат бързо и адекватно. С програмата NEXT BASF иска да подобри още повече производителността и ефективността във всички сфери на производството. Целта е да се намалят разходите, да се повиши ефективността и да се ускорят всички бизнес процеси. В съответствие с прилаганите вече мерки за оптимизиране на разходите, компанията очаква след тези нововъведения да повиши приходите с над 1 млрд за година, считано от 2012.
"В условията на финансова криза, бързите и решителни действия са изключително важни. Още през последната четвърт на 2008 г., ние бяхме една от първите компании в нашата индустрия, която нагоди производствените си мощности към драматичното свиване на търсенето, намалиха разходите на всички нива, за да осигурят печалба и ликвидност в краткосрочен план. Същевременно ние гледаме напред в бъдещето и мерките, които вземаме днес, ще ни подготвят да посрещнем промените в средата утре. Нашата цел е да излезем от кризата дори по-силни и да затвърдим лидерската си позиция – каза Председателят на управителния съвет на BASF д-р Юрген Хамбрехт по време на годишното събрание на акционерите на 30 април 2009 г. в Манхайм.
Продажбите падат значително във всички дивизии на сегмент „Химикали” поради намаления обем на производството и по-ниските цени. Спадът се дължи на ниските нива на търсене, но все пак цифрите остават положителни за всички дивизии. Драстичен спад в продажбите отбелязва още сегмент „Пластмаси” отново поради занижените обеми на производството сравнено със същия период през 2008. Продажбите в сегмент „Специални продукти” спадат и за трите дивизии. При стабилни цени и тук има значително свиване на търсенето. Слабото търсене в сферата на строителството и автомобилната индустрия, както и по-ниските цени на благородните метали, водят до рязък спад на продажбите в сегмент „Функционални продукти”. „Катализатори” и „Лакове и бои” са засегнати сериозно. В същото време дивизия „Строителни химикали” запазва стойностите от първото тримесечие на 2008. В сегмент „Продукти за селското стопанство” по-големите обеми и повишаването на цените увеличават продажбите. Сегментът Нефт и газ също постигна малко по-добри продажби.
Сравнено с първото тримесечие на 2008 г., приходите от дейности преди облагането с данъци /EBIT/ спадат с 60% до 928 млн евро, докато EBITDA спада с 46% до 1,6 млрд. евро.
На минус 202 млн. евро, финансовите резултати са с 80 млн. по-ниски от същия период за 2008 г. Основната причина за тези резултати е спадът с 52 млн евро в приходите от консолидирани инвестиции.
Приходите преди облагане с данъци спадат с 67% за първото тримесечие до 726 млн евро. Данъците са с 37,1% по-ниски сравнено с 2008 г.
Нетните приходи спадат с 68% до 375 млн евро. Доходите от акция са 0,41 евро за първото тримесечие сравнено с 1,24 евро за същия период през 2008 г.
Хамбрехт: "Няма признаци за близък обрат в ситуацията"
BASF се изправя пред огромни предизвикателства през 2009. Търсенето при химическите продукти значително намалява от началото на годината, което оказва отрицателен ефект върху световния бизнес през първото тримесечие на годината. "Към момента няма признаци за обрат в тази тенденция и затова не смятаме, че увеличаването на складовите наличности за определени региони е белег за обрат в икономическата ситуация," каза още Хамбрехт.
BASF ще продължи да следва стриктна политика за оптимизация на разходите и свиване на активите. По този начин компанията цели да подсигури силния си паричен поток и да укрепи системата за финансиране.