Хърватски стартъп е първият „милиарден” на Балканите

„Растем органично и инвестираме цялата печалба в бизнеса”, казва Силвио Кутич
(снимка: Infobip / Twitter)

Infobip, първият стартъп от Балканския регион с оценка от над 1 милиард долара, се готви за придобиване в САЩ. Фирмата, която разработва облачни решения за комуникации на бизнеса на база WhatsApp и други онлайн приложения, иска да затвърди позицията си на печелившия северноамерикански пазар, докато се готви за първоначално публично предлагане на борсата в Ню Йорк през 2023 г.

„Първата ни цел е да придобием компания в САЩ”, каза пред Блумбърг изпълнителният директор Силвио Кутич. „В момента сканираме пазара. Винаги търсим начини да подобрим нашата комуникационна платформа”.

Infobip с централа в крайбрежния град Истрия Воднян, Хърватия, оперира на глобален пазар, който се разраства по време на кризата Covid-19, дори когато туристическата индустрия и хотелиерството около живописния кампус на компанията пострадаха. С повече от 2400 служители в 68 офиса по целия свят, компанията е наела 500 души от началото на годината, за да се справи с търсенето.

Решенията на Infobip позволяват на хората да използват услуги за автомобилни превози, например, с криптиране на данните за трансфер и личната информация. Кутич очаква приходите на компанията да достигнат 1 милиард долара през следващата година, а брутната печалба да нарасне с повече от 40% тази година – от 102 милиона евро през 2019 г.

„От момента, в който стартирахме, печелим, винаги растем, винаги инвестираме”, казва Кутич. „Ние растем органично и инвестираме цялата печалба в бизнеса”, допълва той.

През юли Infobip привлече над 200 милиона щатски долара от частната инвестиционна компания One Equity Partners, като увеличи общата си оценка до над 1 милиард долара. Това беше единствената капиталова инжекция, откакто родителите на Кутич му заеха 12 500 евро, за да стартира компанията.

По пътя към изплащането на този заем Кутич и неговите партньори превърнаха Infobip в най-бързо развиващата се компания в Хърватия. Следващата стъпка е IPO като стратегически вариант за по-нататъшен растеж.

„Работим върху нашата готовност за IPO, коригираме нашите вътрешни процеси и начина, по който правим финансови отчети, и очакваме да бъдем готови за IPO през 2023 г.”, казва Кутич. „Тогава ще видим кога точно ще влезем в списъка”.

Infobip представи тази година три нови продукта: Moments, Answers и Conversations. „Моментите”, например, дават на предприятията избор на време, място и платформа за комуникация с клиентите и избор на оптималния момент в зависимост от това дали пътуват, дали са у дома или в офиса. Компанията също така дари технология за чат-бот за борба с пандемията на 35 държави.

„Технологичната комуникация все още е в началото си. В момента можем да правим много малко неща чрез мобилния си телефон”, размишлява Кутич. „Опитваме се да навлезем по-дълбоко в технологиите, да включим повече изкуствен интелект във всички наши решения. Целта е винаги да се даде повече време на хората за различни задачи и да се подобри животът им”.

Коментар