Глобална мрежа от свободно достъпни wi-fi точки се опитва да изгради американската компания FON. Наскоро тя пусна евтин, 5-доларов безжичен рутер, който е част от амбициозна стратегия за превземане на пазара.
Малките фирми и домашни потребители ще придобиват рутера “Ла Фонера” на символична цена или безплатно с условието да споделят своята безжична мрежа 24 часа на ден, 7 дни в седмицата с други “фонерос”. Клиентите, споделили своята wi-fi точка, ще могат да ползват всяка друга свободна точка на FON по света.
Тези, които искат да таксуват достъпа до своята безжична мрежа, стават участници в модел за споделяне на приходите. “Фонерос”, предлагащи свободен достъп, се наричат Линуси (от Линус Торвалдс, създателят на Linux) в терминологията на компанията. Платените потребители на мрежата пък са именувани Билс (от Бил Гейтс). Клиенти, които не са фонерос, се наричат Чужденци (Aliens) – те могат да ползват горещите точки само срещу заплащане.
Самият рутер, Ла Фонера, е миниатюрно устройство с размери 3 x 3.7 инча и дебелина само 1 един инч. Ла Фонера използва едночипово решение за wi-fi (802.11b/g) на компанията Atheros, което е вградено и в рутерите на други производители като Netgear, D-Link и Belkin.
Истинската цена на устройството не е обявена, но тя е доста ниска, тъй като Ла Фонера използва само един чип. Допълнително предимство на рутера е лесната работа с него, като се разчита тази му характеристика и ниската цена да привлекат голям брой потребители.
Компанията разглежда субсидирането на “фонерос” като част от цената за привличане на клиенти. Схемата е заимствана от мобилните оператори, които с подобна цел субсидират цената на новите си телефони.
FON стартира на световния пазар през февруари тази година и досега успя да привлече над 97 хиляди регистрирани потребители. Зад компанията стоят големи инвеститори, сред които Skype (собственост на eBay) и Google.
Като част от своята кампания в Съединените щати, FON се насочва първо към специфични пазари в Ню Йорк и Сан Франциско. След тях компанията планира мероприятия за привличане на клиенти в Лос Анжелис, Сиатъл, Чикаго, Далас и Атланта.
FON ще търси партньорство с ISP компаниите, които могат да извлекат ползи от нейната мрежа. Доставчици на съдържание и продукти също са заинтересовани от повсеместен wi-fi, така и че те са сред потенциалните партньори на FON.