ИТ компаниите измерват успеха си по всякакви параметри. Развиване на иновативен продукт, високи приходи, разпознаваемост както в страната, така и в чужбина. За българската тех консултантска компания Resolute Software обаче има още една, важна метрика: Щастието. От Resolute за втори път спечелиха първо място в Топ 10 на най-щастливите организации, където може да стартираш работа.
Отличието се дава от датската AI компания Heartcount, която измерва щастието на екипи от цял свят. Оттам провеждат през цялата година анкети на служителите на стотици организации, за да установят перфектния коефициент на удовлетворение. Как Resolute Software отново е номер едно? Ето причините.
Щастието – може да се измери
Щастието, оказва се, не е неизвестна величина. Триумфът в подобна класация включва първенство по десетки компоненти и калкулации, които да изчислят задоволството от работата по обективни критерии. В научната методология за измерването на щастието основен принос има датският изследовател Александър Кйерлуф, чийто идеи са имплементирани в анкетите на Heartcount.
Изследвайки организации в глобален мащаб, Кйерлуф разбира, че заплата, придобивки и бонуси, са само малка част в йерархията на удовлетворението. По-важно е усещането на собствен напредък и лично задоволство при постигане на резултати. Също, чувството за автономност и свобода да работиш по собствен начин, без да изпълняваш мълчаливо спуснати отгоре задачи. Трето, здрави връзки с колегите и истинско приятелско отношение, каквото се постига далеч не само с тиймбилдинг.
Как самите Resolute Software успяват да покрият тези критерии? Основателите ѝ Христо Георгиев, Вели Пехливанов и Атанас Симеонов правят едно основно разделение – на външни и вътрешни мотиватори. Външните са материалното благополучие, от което, разбира се, компанията не отстъпва. Но истински важните са вътрешните критерии – да формираш синергия между качествата на служителите, да постигнеш идеалната синергия от характери. Това не е никак лесно.
Анализирай това
Когато правят селекция в интервютата си за работа, от Resolute Software започват с истинско психологическо проучване. За да открият съвместимост на характерите, принципите, ценностите, компанията използва богат инструментариум от данни, с които да анализират мотивацията на кандидатите. Включени са тестове за IQ, EQ (емоционална интелигентност), поведенчески, личностен и тест за ценностите, както и създаването на human design профил.
Наемането може да е бавно, но резултатите са налице: търси се идеалния кандидат не сам по себе си, а в отношение и хармония с културата на компанията. Разговорите преди евентуална оферта продължават около две седмици и включват поне две лични срещи. По тази причина до интервю стигат 15 % от кандидатите, а 10 % от тях получават оферти – не защото останалите са недостойни, а защото калибрирането на характери изисква внимателна преценка. Принципът е: кариерната пътека не е само индивидуално трасе. На финиш лентата е най-хубаво, когато имаш съмишленици и приятели.
„Идеята на тестовете е да открием съвместимост между служителите. Познавайки нашата екипна динамика, да я намерим и в човека отсреща. В този смисъл тестовете нямат грешен отговор – те просто показват каква личност си и дали може да си съвместим с хората при нас. И това идва от науката, не е дори толкова наше решение. Науката и тестовете казват – такъв вид човек ще се сработи най-вероятно с такъв вид човек”, казва Христо Георгиев.
„Това, което ни отличава от типичните софтуерни компании, е че те слагат на преден план текущите технически умения. Ние, разбира се, също ги вземаме предвид, но на първо място са т.нар. soft skills, емоционалната интелигентност и характерите”, допълва Вели Пехливанов.
99 души, които да са щастливи на 100%
Когато Христо и Вели създават Resolute Software, решават, че компанията никога няма да надвишава 99 души. Днес са около 30. Създателите на компанията обичат да казват, че не мислят в „брой програмисти”, не защото не измерват производствения си капацитет, а защото го изчисляват през коефициента на щастие. Освен това от Resolute Software спазват още един златен стандарт, който гарантира по-голямо удовлетворение на работа – клиентите, на които предоставят консултантските си услуги, да са малко, но дългосрочни.
Клиентите се избират от екипа, а не от мениджмънта. И се отсяват по важен критерий – доколко могат да получат добавена стойност от консултациите на Resolute Software и да се превърнат в стратегически партньори. Този метод е далечен от обичайния – на подизпълнители, автоматично готови да се впуснат във всяка задача. Затова и идеята за 100%-овото щастие на 99-те служителите стъпва на убеждението, че всяка битка трябва да се избира внимателно. Защото най-важното е да носи удовлетвореност на екипа. За да си позволят лукса да избират задачите си, от Resolute Software са изградили широко портфолио от прогресивни технологии и умения. Предлагат консултантски услуги и разработки в сферата на софтуерни системи, архитектура на бизнес системи, облачна инфраструктура, модернизация на софтуерни системи, UX/UI Design, уеб приложения, мобилни приложения.
Хибриден стил и социализация
В Resolute работата от вкъщи и ненормираното работно време са залегнали от самото начало на компанията, преди още да настъпят пандемичните времена. „Ние винаги сме предлагали неограничен хоум офис – при нас това е културна черта. Но когато дойде Ковид-19, видяхме, че социалната изолация се превръща в проблем. Направихме възможно гъвкавото разпределение на срещи и разговори, за да може служителите ни да чувстват, че работят в колектив. Започнахме неотдавна да се събираме отново в офиса, но и извън него, когато е топло времето”, казва Вели.
А с времето от Resolute развиват още по-добре работещи принципи на социализацията. „Осъзнахме, че екстремната крайност в едната или другата посока – само в офис или само вкъщи, не ни е необходима. Не спряхме да мотивираме хората да ходят в парка, да се събират в по-малки групи, започнахме да правим повече мероприятия заедно. Например да планираме работата си на разходки в парка, да правим пикници в планината. Имаме колеги, които ходиха в Банско, други, които работеха от морето. Имаме и хора, които идваха на гости при други, например онези, които не са от София, работиха по няколко дни в приятелска атмосфера в апартамента на колегите си в столицата. Покриваме всички подобни разходи, за да може екипът да е често физически заедно”, казва Христо.
„Методиката за подбор на кандидати, която използваме, идва съвсем естествено от непрекъснатия ни стремеж към развитие и постигане на максимално добри резултати, водени от желанието за създаване на една необикновена работна среда. Считам, че освен ценна за Resolute Software като работодател, системата за подбор е и ключът към формирането на екип, в който хората да повишават своята ефективност и удовлетвореност от работата, да откриват по-лесно своите силни страни и да поставят акцент именно там, както на професионално, така и на личностно ниво”, допълва Атанас Симеонов, съосновател в компанията.
Големият лидер: автономността
В Resolute Software вземането на решения става с широка дискусия в самия екип. Процесът не е обвързан със старшинство и титла. Йерархиите са много повече част от CV-то, отколкото задължителна тежест в мненията. За да изградят доверие в компанията и приятелски взаимоотношения, от Resolute обичат да мислят за служителите си извън нивата „горе” и „долу”, а като един общ хоризонт с равноправни участници. Причината да поставят високо автономността на служителите си, е в това, че я смятат за един от основните стълбове на щастието. Няма как един работник да е щастлив, ако не открие сам начина да допринесе за екипа си, гласи философията на компанията. Затова и големият „лидер” в компанията е не определен човек, а именно свободата да организираш труда си през собствения си талант и желание.
„Според мен най-голямата разлика във вътрешно-фирмената култура между Resolute Software и другите места, където съм работил, са хората. Тук в Resolute хората се подбират по няколко различни критерия, като един от тях е психологическия им профил. Това води до по-малко или никакви конфликти на личностна основа, което пък от своя страна сплотява по-добре екипа и подобрява тяхната работа заедно. Нещо, което мисля че трябва да се спомене, е доброто и човешко отношение на мениджмънта към служителите.
Фирмата използва специален инструмент, за да проследява настроението на служителите и в случай на появил се проблем, мениджмънтът инициира лична среща, в която да разбере причините и да помогне за бързото му разрешаване. Периодично се прави допитване до служителите по важни теми и тяхното мнение се взима под внимание при вземане на решения. Независимо от позицията на даден човек в йерархията, няма различно отношение към него”, разказва Борислав Кулов, Engineering Lead в компанията.
„Фирмата е все още млада, но е част от по-голяма група компании. Това допринася за допълнителни финансови и не-финансови придобивки за служителите, по-добър достъп до информация, грижа за здравето и благоденствието на служителите. Организиране на социални събития, събиращи служителите заедно в неформална среда”, допълва той.
***
Измежду възможните заключения, ние ще завършим с най-хубавия цитат по темата за щастието. Когато попитали Джон Ленън какъв иска да стане като порасне, той отвърнал: „Щастлив”. Обяснили му, че не разбира добре въпроса. А той им отвърнал, че не разбират добре живота. Такъв, навярно, би бил и отговорът на Resolute Software.
съдържание от Resolute Software