
Американските технологични компании са съкратили десетки хиляди служители от началото на годината – и всичко това се случи, заради навлизането на изкуствения интелект в бизнеса, сочат пазарните анализи.
До средата на 2025 г. почти 94 000 служители на най-големите технологични компании в САЩ са загубили работата си. Това не е просто пореден кръг от оптимизация и спестяване на разходи – бизнесът трансформира човешките си ресурси в съответствие с реалностите, породени от изкуствения интелект, отбелязва в корпоративния си блог компанията за набиране на персонал Final Round AI.
Някои позиции изчезват, защото тяхната работа вече се извършва от изкуствен интелект. Други биват съкращавани, за да може работодателят да пренасочи ресурси към разработване, инфраструктура и изследвания на AI.
Годината започна с малки съкращения: Microsoft се раздели с някои служители в отделите за гейминг и продажби. През февруари Meta се отърва от „неефективните” служители, но увеличи наемането в отделите, свързани с изкуствен интелект.
AI беше причината за съкращенията в Workday и Salesforce. Компанията CrowdStrike съкрати 5% от служителите си през март, обяснявайки мярката с внедряването на изкуствен интелект. Бяха уволнени някои от служителите на Block – анализаторите смятат, че и тук изкуственият интелект е една от причините.
През май Microsoft, както и IBM, Amazon и компанията за образователни технологии Chegg, извършиха съкращения, наложени от изкуствения интелект. През юни Google намали броя на служителите в отдела за разработка на софтуер за смарт телевизори, но увеличи финансирането за AI проектите Bard и Gemini.
В същото време изкуственият интелект беше причина за съкращения в Canva, Bumble и редица подразделения на Disney, включително стрийминг платформата Hulu. Юли беше белязан от поредна вълна от съкращения в Microsoft, а същото се очаква в близко бъдеще и в TikTok.
Съкращенията, предизвикани от изкуствения интелект, обикновено се свързват с три основни механизма на въздействие на AI технологията:
- изкуственият интелект замества работниците, изпълняващи повтарящи се задачи;
- компаниите преразпределят човешките ресурси, за да разпределят средства за разработване на изкуствен интелект;
- и накрая, изкуственият интелект позволява на хората да правят повече неща с по-малко усилия.
Анализаторите идентифицират и позициите, които са най-рискови в реалностите на изкуствения интелект:
- разработчиците на софтуер най-често са обект на съкращения;
- HR специалистите са изложени на висок риск от уволнение;
- хората са все по-малко търсени в поддръжката на клиенти;
- хората са все по-малко ангажирани в създаването на съдържание;
- изкуственият интелект замества специалистите по анализ на данни;
- компаниите се разделят също с мениджърите на средно ниво.
За пореден път анализът подчертава, че тази мащабна вълна от съкращения в технологичните компании не е свързана с финансовата криза. Microsoft, например, увеличи приходите си с 13% на годишна база до 70,1 милиарда долара през първото тримесечие, но вече е съкратила 15 000 души от началото на годината.
Внедряването на изкуствен интелект вече не е страничен проект, а бизнес стратегия, и компаниите не възнамеряват да връщат ролите на съкратените работници.
Специалистите в технологичната индустрия ще трябва сами да решат как да се адаптират към новите реалности. Най-сигурният начин е да развият умения, които изкуственият интелект не може да възпроизведе: стратегическо мислене, междуличностна комуникация, вземане на сложни решения, способност за управление на екипи от изкуствен интелект и хора.
Важно е хората да се научат как ефективно да използват изкуствен интелект. Работниците, които знаят как да приложат новите умения в своя полза, е по-вероятно да останат търсени. Заключението е, че или трябва да се научим да работим с изкуствения интелект, или да приемем, че той ще ни измести.
1 коментар
Както много пъти съм казвал – има недостиг на животновъди 🙂
там АИ нищо не може да направи
предишните гийкове, ще сложат ямурлуци и ще тръгнат по поляните
ще има, я надуй смотльо кавала, след теб да викна запея 🙂