Четирима от пет европейци се замислят за въздействието на продуктите, които купуват, върху околната среда, разкрива проучване на Евробарометър, публикувано днес от Европейската комисия.
Екологичните съображения са най-силни в Гърция, където повече от 9 от 10 анкетирани са заявили, че въздействието на продукта върху околната среда играе важна роля при решенията им за покупка.
В същото проучване европейците са по равно разделени по отношение на твърденията на производители относно екологосъобразността на техните продукти. Нидерландците са били най-склонни да вярват на тези твърдения (78%), докато белгийците са на другия полюс (26%).
Почти половината са на мнение, че еко-продуктите биха били най-силно насърчени чрез съчетание от увеличени данъци върху продуктите, които са вредни за околната среда, и намалени данъци върху екологичните продукти. В полза на такава двойна данъчна система са били най-вече британците, а малтийците са били в много по-малка степен "за" (28%)
Потребителите изразяват силна подкрепа за ролята на търговците на дребно за популяризиране на екологичните продукти, както и за задължително етикетиране с информация за отделяните през жизнения цикъл на продуктите парникови газове. Мненията по въпроса са се различавали силно между държавите-членки, като чехите са били в най-малка степен за такава маркировка (47%), а гърците изцяло подкрепят идеята (90%).
Етикетите ще указват общото количество парникови газове, включително въглеродния двуокис, отделяни през целия жизнен цикъл на продукта от момента на произвеждане до депонирането. Понастоящем няма такава схема за цяла Европа, но на срещата на Съвета по околна среда през декември 2008 г. министрите приканиха Комисията да проучи въвеждането на етикети за отделяните парникови газове.