Цифровата икономика може да изведе Европа от кризата. Секторът е постигнал сериозен напредък от 2005 година насам: днес 56% от европейците използват редовно интернет, като 80% от тях разполагат с високоскоростна връзка, се посочва нов доклад на Европейската комисия.
Най-активно интернет се използва от възрастовата група от 16 до 24 години: 73% от нея редовно потребяват услуги с висока степен на сложност, за да създават и споделят съдържание онлайн, като това е два пъти повече от средното за населението на Европа (35%).
66% от европейците под 24 години използват интернет ежедневно, като средната стойност за населението на Европа е 43%. Съгласно проучването на цифровата грамотност, публикувано също днес от Комисията, техните умения при боравене с интернет също са по-развити от тези на останалата част от населението.
Европа е първият наистина „мобилен” континент, разполагайки с повече мобилни абонати, отколкото жители (степен на насищане 119%). Преднината би могла дори да се увеличи, тъй като цяло едно поколение от млади „цифрово грамотни” европейци се превръща в съществен дразнител на пазара за растеж и иновации.
Въпреки че „цифровото поколение” привидно не проявява готовност да плаща за изтегляне или наблюдаване на онлайн съдържание като видеоклипове или музика, в действителност два пъти повече от европейците под 24 години са плащали за такива услуги в сравнение с останалата част от населението (10% от младите потребители срещу 5% средно в ЕС). Също така, те са по-склонни да плащат за по-добри услуги и по-високо качество.
За да се отключи потенциалът на това „цифрово грамотно по природа” поколение, достъпът до цифровото съдържание трябва да бъде лесен и социално справедлив, заяви Вивиан Рединг, комисар на ЕС по въпросите на информационното общество и медиите.
В използването на интернет ще настъпи бум, когато „цифровото поколение” навлезе в професионалния живот и започне да формира и доминира пазарните тенденции във все по-голяма степен. С отмирането на традиционните бизнес модели предприятията ще трябва да започнат да предлагат услуги, които са привлекателни за следващото поколение потребители, а законодателите следва да създадат подходящи условия за облекчаване на достъпа до онлайн съдържание, като същевременно гарантират възнаграждението на авторите.
Чрез офанзивна политика в целия ЕС трябва да се създадат предпоставки за достъп на всеки до високоскоростни интернет връзки и за формирането на единен онлайн пазар, където потребителите лесно могат да използват трансгранични онлайн услуги.
За Европа е от съществено значение да използва потенциала на цифровата икономика с цел устойчиво възстановяване от икономическата криза. Комисията отправи към широката общественост въпроса каква е бъдещата стратегия, която трябва да следва ЕС, за да накара цифровата икономика да заработи на пълни обороти.
Консултациите с обществеността, които ще продължат до 9 октомври 2009 г., ще повдигнат въпроси относно бъдещите предизвикателства пред „цифрова” Европа.Това представлява първата стъпка в посока на бъдещата европейска стратегия в областта на ИКТ, която Комисията възнамерява да представи през 2010 г. като част от следващата фаза на Лисабонския план.