Една от най-бързо разпространяващите се тенденции в телекомуникационния бранш през последните месеци е аутсорсингът на фирмените комуникационни услуги към съобщителните оператори. Този процес, който включва изнасяне на всички функции, присъщи на една офисна телефонна централа, вече е предпочитан модел за организиране на комуникационната инфраструктура от фирмите, чиито офиси разполагат с добра Интернет – свързаност.
„Исторически погледнато управлението на комуникационните услуги е преминало към офисите на фирмите не защото е целесъобразно, а поради забавилата се либерализация в този сегмент. Във време, когато в повечето страни е имало по един телекомуникационен оператор, този тип компании, защитени с монопол, не са били стимулирани да предлагат на потребителите много услуги с добавена стойност, какъвто е аутсорсингът на офисните комуникации. Днес, когато на пазара функционират десетки оператори и всеки от тях се стреми да предложи по-интересни възможности на своите клиенти, инвестирането в телефонни централи от страна на бизнес – потребителите е безпредметно. Някои от операторите са достатъчно добре обезпечени технически и същевременно – гъвкави в отношенията си с клиентите, за да предложат изнесено управление на фирмените комуникации, спестявайки на своите абонати инвестицията в скъпи телеком решения и съответните специалисти“ – убеден е Страхил Иванов, изпълнителен директор на Спиди Нет (http://www.speedy-net.bg/) – една от компаниите, които предлагат аутсорсинг на офисните съобщителни услуги.
Според мениджъра, този бизнес модел представлява съвсем естествено развитие на комуникационния бранш, защото инсталирането и поддръжката на телефонни централи най-често е далеч от основния бизнес фокус на компаниите, които го правят. „Избирайки услугите на телеком оператор, като Спиди Нет, тези компании спестяват средства, получават редица услуги с добавена стойност и не на последно място – спокойствие. Гласовата комуникация отдавна се е превърнала в критичен елемент от всеки бизнес, а поддръжката на собствена телефонна централа, която често се намира в килера или в коридора на един офис, едва ли е най-добрата гаранция за качество и непрекъсваемост на услугата“ – посочва още Страхил Иванов. Според него правилното използване на възможностите на новите IP – базирани комуникационни услуги може да определи до каква степен една компания ще бъде конкурентна на пазара.
Иванов посочва осем основни предимства на изнесеното използване на офисни комуникации пред поддържането на собствена телефонна централа от страна на фирмите:
1. По-ниски разходи
Аутсорсингът на офисните комуникации спестява както първоначалните разходи за закупуване и инсталиране на телефонна централа, така и последващите плащания за нейната поддръжка и евентуално ремонти. Спестяване от такъв мащаб би могло да се окаже от особено значение за фирмите във време на криза, когато всеки харч може да постави една компания в трудна ситуация.
2. По-малко заангажиране с несвойствени дейности
Спестяването на време понякога е по-ценно дори от парите, а аутсорсингът на офисната телефония освобождава ръководството и ИТ администраторите на фирмата от отговорността да се грижат за един скъп актив, какъвто е телефонната централа.
3. Оптимизирана офисна инфраструктура
В случай, че управлението на офисните комуникации бъде изнесено към оператор, служебните телефони или компютри с инсталиран VoIP – софтуер се свързват направо към фирмената LAN – мрежа и комуникират направо по Интернет с телефонната централа на оператора, без наличието на каквото и да е друго оборудване в офиса. Ако пък фирмата се премества в нов офис, не се налага да се пренася и скъпо телекомуникационно оборудване, което отново да се инсталира и конфигурира на друго място. Достатъчно е телефоните да бъдат пренесени и включени в новата LAN – мрежа, за да получат автоматично своя фиксиран номер и да са готови за работа.
4. Отдалечена поддръжка
Цялата поддръжка на комуникационните услуги се извършва в техническия център на оператора, където вероятността от възникване на проблем е по-малка, а сроковете за реакция са много по-кратки. Единствената поддръжка, която би могла да се осъществява на място в офисите на фирмите, е свързана с изправността на крайните устройства и конфигурирането им.
5. По-голяма мобилност
Аутсорсингът на офисната телефония позволява служителите да използват своите телефонни номера не само в офиса, но и навсякъде, където имат връзка с Интернет – в хотели, конферентни центрове или у дома. Във всеки момент, когато включат своя IP – телефон или например лаптоп с инсталиран телефонен софтуер, те могат да осъществяват или да приемат обаждания, използвайки служебния си фиксиран номер. Функция, която може значително да оптимизира тяхната работа, позволявайки им да извършват задачите си, където и да се намират.
6. Взаимоотношения само с един доставчик
Фирмата – клиент сключва договор с един единствен оператор за да получи Интернет, телефонни услуги или други функционалности с добавена стойност. Това позволява оптимизиране на взаимоотношенията с доставчиците, спестяване на време, по-лесна поддръжка и не на последно място – по-изгодни условия и цени.
7. Навременно информиране за нови услуги
Офисните телефонни централи често се използват в продължение на много години и в резултат много от работещите днес такива устройства са морално остаряли. Във време, когато навлизат нови услуги, като гласови и видео конференции, computer – telephony интеграция или търсене на лице чрез последователно прозвъняване на различни телефонни номера, в много офиси функционалностите все още се свеждат до прехвърляне на обажданията от един към друг телефон. Мениджърите най-често нямат време да следят развитието на толкова динамичен сегмент, като бизнес комуникациите и в резултат компаниите често губят своята конкурентоспособност, използвайки остарели телеком решения. Ако фирмените комуникации са изнесени към оператор, специализиран в този сегмент обаче, компанията винаги ще има достъп до най-новите услуги, без да се налага нейните ръководители и ИТ отдел да следят непрекъснато бранша. Вместо тях, за това ще се грижат специалистите от телекомуникационния оператор.
8. Скалируемост
Ако вие имате например фирма с 10 работни места и си купите телефонна централа, възможно е да вземете такава с 16 телефонни поста, за да може тя да отговори на нуждите ви. При разрастването на бизнеса и назначаването на седемнадесетия служител обаче, изненадващо ще се окажете в ситуация, в която трябва да инвестирате в нова телефонна централа, защото старата вече е малка за вашата фирма. В добавка – това може да се случи в период, когато нямате бюджет за скъпо телекомуникационно решение. Ще трябва да избирате между изразходването на средства или по-ниска ефективност на ваши служители. Ако обаче сте заложили на изнесено управление на фирмените ви комуникации, във всеки момент ще можете да поискате от вашия оператор да открие нов телефонен пост и за броени часове служителят ви ще разполага със служебен номер. При това винаги ще плащате единствено за услуги и оборудване, от които се нуждаете сега, а не от които може би ще имате нужда в бъдеще.