За първи път от 10 години насам общата стойност на най-скъпите световни брандове е намаляла значително, твърди нов доклад на американската консултантска агенция Interbrand.
Някои високотехнологични компании обаче продължават да увеличават цената си, в противовес на очерталата се тенденция.
Преди кризата водещите брандове поскъпваха с 8% годишно, отчитат от Interbrand. Но през последната година световните марки като цяло са поевтинели с 4,6%, според рейтинга Best Global Brands 2009.
Най-силно са пострадали брандовете на финансовите компании. Почти два пъти е намаляла стойността на марката на швейцарската банка UBS, която в новата класация е оценена на 4,4 милиарда долара.
Половината от стойността си е загубил и брандът на Citigroup, падайки до $10,2 милиарда. Значително поевтиняване са претърпели също American Express и Morgan Stanley.
Експертите се съмняват, че в следващите години имиджът на банките, загубили доверие у клиентите, ще се възстанови.
Колапсът на финансовите пазари е засегнал сериозно и други отрасли, в частност автомобилните производители. Така например, японската марка Toyota е загубила 8% от стойността си и вече се оценява на $31,3 милиарда.
Най-скъпата немска марка, Mercedes-Benz, заема 12-то място в рейтинга, като е поевтиняла със 7% до $23,9 млрд., колкото е спадът и на нейния конкурент BMW, оценен на $21,7 млрд.
Американските производители на автомобили пък въобще не попадат в топ 100 на брандовете през настоящата година.
Въпреки кризата обаче някои марки бележат повишаване на имиджа. Това са предимно високотехнологични фирми, сред които се откроява Google, който е поскъпнал с 25% до 32 милиарда долара. Интернет гигантът попадна в престижния списък преди 5 години, като в момента заема 7-мо място.
Лидери в рейтинга Interbrand продължават да бъдат Coca-Cola и IBM, чиито брандове са поскъпнали с 3% и 2% съответно през последната година. Марката на Coca-Cola струва $68,7 млрд., а тази на IBM – $60,2 млрд.
Трето място заема софтуерният колос Microsoft – неговата марка е оценена на $56,7 млрд.
В разпределението по държави САЩ отстояват своята позиция на номер едно, с най-голям брой скъпи марки. Осем от първите десет марки са американски. На второ място отново е Германия.
За да попадне в Best Global Brands, една марка трябва да присъства задължително на важните международни пазари, съответната компания да получава значителна част от приходите си от чужбина и редовно да публикува финансовите си и пазарни резултати.
В класацията участват само марки със стойност над 3 милиарда долара.