Умората от паролите коства време, пари и енергия

Бизнесът губи средно по $480 на служител на година заради разправии с пароли (снимка: CC0 Public Domain)

Умората от паролата е състояние, което възниква при създаване, запомняне и използване на различни сложни пароли за всеки от нашите онлайн профили. Явлението не само стресира отделните потребители, но и безпокои организациите, в частност специалистите по сигурността, които се стремят да защитят критичните данни и активи. Скорошен доклад от компанията за сигурност Beyond Identity твърди, че проблемите около паролите костват много време, пари и умствена енергия.

Проучването е насочено към измерване на умората от паролите и нейното въздействие върху ползваемостта и киберсигурността. За целта са анкетирани 1047 американци, включително повече от 600 служители на пълен работен ден, за да се определи как умората от кодовите думи се отразява на ежедневния им живот. 39% от респондентите казват, че изпитват висока степен на умора от парола, по-специално чувство на безпокойство, че трябва да помнят много комбинации – за всичките си профили.

Изискванията за паролите, задължителното сменяне на даден период от време, въпросите за сигурността и други действия, предприемани от организациите за защита на техните мрежови акаунти и данни, са създали объркване и стрес за хората както в личен, така и в професионален план. Повече от три четвърти от анкетираните казват, че умората от паролите влияе върху тяхната производителност и умствената им енергия.

Колкото повече профили трябва да има потребителят – и да „жонглира“ с тях, толкова по-голяма е степента на умора от паролата. Сред респондентите, които съобщават за високи нива на умора, 56% трябва да създават нов акаунт поне веднъж седмично, а 31% създават нов профил поне веднъж месечно. Само 25% казват, че рядко им се налага да създават нов акаунт. Както може да се очаква, особено натоварващо се явява повторното използване на дадена парола за множество профили и използването на сходна кодова комбинация за различни акаунти. Най-малко затруднения произтичат от автоматично генерираните пароли.

Сред анкетираните бизнес-потребители на пълен работен ден 34% казват, че създават нови профили с пароли поне веднъж седмично. Средно те прекарват малко повече от 12 минути всеки път, когато трябва да създадат или възстановят парола за нов акаунт. Освен това около 80% признават, че използват повторно пароли за някои, за много или даже за всички работни профили.

Освен, че влачи след себе си рискове за сигурността, умората от паролите струва пари. Средно организациите харчат 480 долара на служител всяка година във вид на загубено време – загубено заради разправии и проблеми с кодовите думички. В организациите, където служителите признават висока умора от парола, тази цена е 670 долара на служител.

Запитани как в момента съхраняват паролите си, 72% от респондентите казват, че ги съхраняват онлайн. 57% посочват, че ги съхраняват локално на компютъра си. 37% си ги записват. Цели 11% се опитват да ги запомнят.

Както може да се очаква, хората се насочват към различни методи за съхраняване или управление на паролите си. Някои използват Microsoft Office или пакета Google Workspace, което означава, че запазват важните думи като ясен текст – в документ или електронна таблица. Други разчитат на мениджър на пароли или на функцията за автоматично запазване в браузъра.

Някои хора комбинират множество начини за жонглиране с кодовете. Това обаче води до по-голям стрес. Проучването сочи, че хората с висока умора от паролите обикновено разчитат на множество методи за съхранение и управление, докато тези с отчетено ниско ниво на умора използват минимален брой методи за съхранение.

Е, добре, как биха могли хората и организациите да се справят по-добре с този проблем? Изследователите предлагат няколко съвета:

• Разгледайте възможностите за еднократно логване: този метод позволява на служителите да използват един набор от идентификационни данни, за да получат достъп до всички различни, но свързани приложения и акаунти. Технологията е достъпна за организациите, за да помогне за намаляване на броя на паролите, които служителите трябва да помнят. Много по-малко пъти трябва да въвеждат пароли в рамките на деня.

• Помислете за биометрични решения: все повече операционни системи, уебсайтове и приложения поддържат сканиране на лицето или на пръстовия отпечатък за влизане в конкретен профил. Използването на биометрични данни е по-достъпно на мобилни устройства, отколкото на настолен компютър, тъй като технологията вече е вградена. Но дори и на компютър, потребителите могат да използват биометрично сканиране, за да влязат в Windows и да получат достъп до сайтове и приложения.

• Поинтересувайте се от двуфакторно удостоверяване: слабата парола може лесно да бъде компрометирана при пробив на данни, което да доведе след себе си рансъмуер атаки и отвличане на профили. С правилния тип двуфакторно удостоверяване всяка парола, изтекла при пробив, е неизползваема за нападателя, защото той няма досег с втората форма на удостоверяване.

Коментари по темата: „Умората от паролите коства време, пари и енергия”

добавете коментар...

  1. БУМ

    Да защото повечето потребители са мозъчно мързеливи, и им се струва много ангажиращо да си запомнят новата парола.

  2. Амин

    Ах тъпанари, Вие не си знаете имената пък едва ли и паролите. Амин !

Коментар