Материалите за производството на електрически превозни средства в Съединените щати са поскъпнали почти 2,5 пъти за двете години на пандемия, сочи доклад на анализаторската фирма AlixPartners. Именно това принуди автомобилни производители като General Motors, Tesla, Lucid и Rivian да вдигнат значително цените на своите е-коли.
Средната цена на суровините за производство на едно електрическо превозно средство към май 2022 г. е нараснала до $8255. За сравнение, през март 2020 г. цената на материалите за производството на една е-машина е била $3381 – тоест поскъпването е със 144%.
Най-силно е са поскъпнали кобалтът, никелът и литият. Тези материали са от съществено значение за производството на акумулатори за електрически превозни средства, отбелязва CNBC в репортаж по темата.
В доклада се казва, че през последните две години специфичните разходи, свързани с производството на електрически превозни средства, също са се увеличили от около $2000 на $4500.
Повече от два пъти, до $3662, е скочила и цената на материалите за производство на традиционни автомобили, базирани на двигатели с вътрешно горене. През март 2020 г. тези разходи са били средно $1779 на превозно средство. В случая основният фактор е поскъпването на алуминия и стоманата.
Покачването на цените на материалите е придружено от агресивна политика на автомобилните производители, които през последните години активно пускат нови модели електрически превозни средства. AlixPartners прогнозира, че до 2024 г. на световния пазар ще бъдат представени над 200 различни електрически модела, докато през 2021 г. в продажба имаше около 80 модела.
Високите разходи за суровини в крайна сметка ще доведат до относително забавяне на пускането на нови модели. Автомобилните производители преосмислят политиката си и се фокусират върху печалбите, а не върху бързото пускане на нови модели.
Някои компании вече започнаха да повишават цените на своите коли. Например, електрическият камион Hummer поскъпна с $6250. Производителите се оплакват от нарастващи разходи за части, технологии и логистика. Tesla, Rivian и Lucid също отчитат увеличение на разходите в производството на своите е-возила.
глупости и манипулации