На пазара за таблети: разликата между Android и iOS намалява

Доставките на Android таблети слязоха до двугодишен минимум през първото тримесечие
(снимка: CC0 Public Domain)

Множество проблеми и прекъсвания във веригата за доставки засегнаха глобалния пазар на таблети и доведоха до промени в баланса на силите между операционните системи. Докато моделите с Android все още доминират в продажбите, разликата в пазарния дял с iOS устройствата на Apple намалява, според доклад на Counterpoint Research.

Пазарът на таблети е близо до насищане и нововъзникващите региони, където тези устройства се радват на по-голямо търсене, сега са изправени пред инфлационен натиск и макроикономическа нестабилност. В резултат на това анализаторите регистрират отрицателна динамика на пазара: през първото тримесечие на 2022 г. глобалните доставки на таблети намаляха с 9% в сравнение с предходното, падайки до ниво от 39,4 милиона единици, спрямо 43,3 милиона единици през Q4’21.

Въпреки пускането на нови таблети и ръста на Samsung, като цяло доставките на Android модели в периода януари-март намаляха с 14% в сравнение с октомври-декември – до 21,9 милиона единици, което е най-ниското ниво за последните две години. По този начин приблизително 90% от спада на пазара на таблети дойде от устройствата с Android.

На пазара има много марки таблети, базирани на Android, включително Lenovo, Asus, Acer и Dell. Всички тези доставчици регистрираха значителен спад през тримесечието. Една от причините за негативната динамика беше нарастващият инфлационен натиск и забавянето на икономическия растеж в света. Това оказа особено силно влияние върху сегмента на таблетите от начално и средно ниво.

Освен това таблетите с Android от многото производители се различават малко един от друг, с изключение на собствените потребителски интерфейси. Ето защо смяната на марката и ниската лоялност на потребителите са често срещани тук.

Доставките на таблети Apple с iOS, от друга страна, продължиха да растат. През януари-март 2022 г. те достигнаха 14,8 милиона бройки, а пазарният им дял се покачи до 38%. Три месеца по-рано, през октомври-декември 2021 г., тези показатели бяха съответно на ниво от 14,7 милиона и 34%.

Говорейки за това какво позволява на iOS да остане стабилна на фона на колебанията в търсенето на таблети като цяло, експертите отбелязват високата лоялност на потребителите към марката Apple и факта, че устройствата с iOS са оптимизирани за много сценарии на употреба. В допълнение, пускането на iPad Air 5 допълнително подкрепи пазарния дял на Apple през тримесечието.

Windows остава третата най-популярна операционна система за таблети. Въпреки че доставките на Windows-базирани устройства намаляха с 11% до 2,3 милиона единици, делът на операционната система на Mocrosoft на пазара за таблети остана на ниво от 6%. Анализаторите обясняват тази ситуация с факта, че платформата Windows е фокусирана върху отделни приложения за работа и бизнес и не се пресича в това отношение с Android или iOS.

Специалистите смятат, че ако сегашните пазарни условия продължат, разликата между Android и iOS вероятно ще продължи да намалява.

Коментар