Дигитална трансформация 2022 и след това: какво предстои

До 2025 година 60% от организациите ще се възползват от днешните смущения в бизнес средата и ще започнат да монетизират вложените сега усилия за дигитализация (снимка: CC0 Public Domain)

Организациите, които бързо успяха да направят дигитална трансформация при настъпването на пандемията, днес имат известна преднина пред останалите. Ако сега те развият постигнатото и направят дигиталните си практики по-интелигентни, до 2025 година ще изпреварят още по-сериозно останалите играчи на пазара.

В началото на 2022 г. много части на света се адаптираха към живота с коронавируса, но пандемията изглежда не е приключила и от време на време ни залива с нови локдауни и нужда от дистанционна работа. През февруари избухна и руско-украинският конфликт, който предизвика нов глобален шок, като допълнително смути веригите за доставки и повиши цените на горивата, енергията, суровините. Скокът в цените и заплахата от рецесия добавиха допълнителен натиск за организациите от всички сфери, след тези и без друго трудни две и половина пандемични години.

„Интелигентна“ дигитална трансформация

Не може да се отрече, че дигиталната трансформация доказа стойността на технологиите по време на пандемията. Благодарение на нея дигитално по-зрелите бизнеси като цяло се оказаха по-издръжливи в лицето на сериозните сътресения и сривове в работата. Сега обаче организациите се нуждаят от ясна пътна карта за внедряване на нови технологии, които да им помогнат да оцелеят и да просперират, независимо от социалните и икономически проблеми, които се задават. Става дума за „интелигентна“ цифрова трансформация.

Какво означава това? С избухването на пандемията, в режим на „спешна“ дигитална трансформация, ИТ мениджърите се втурнаха да оборудват отдалечените работници с нови лаптопи и други устройства. Те обучаваха хората на работа с инструменти за сътрудничество.

Сега обаче, в „интелигентен“ режим на дигитална трансформация, е време организациите да проучат как техните цялостни програми за благополучие на служителите могат да бъдат преработени, така че да дадат по-голяма гъвкавост и повече удовлетворение – и постигане на повече продуктивност – в бъдеще.

Успешната дигитална трансформация изисква разбиране не само на възможностите на новите технологии. Нужно е осъзнаване на променящите се изисквания на клиентите и служителите, както и цялостната посока на бизнеса.

5 прогнози на IDC

В края на 2021 г. IDC публикува своите прогнози за цифрова трансформация през 2022 г. и след това. Ето какво гласят те:

1. Преките инвестиции в цифрова трансформация ще се ускорят с до 16,5% среден годишен темп на растеж за периода 2022-2024 г., превръщайки се в 55% от всички ИКТ инвестиции до края на 2024 г.

„Преди две години 73% от всички компании нямаха дигитална пътна карта. Независимо от подхода към стратегията, те нямаха план, който казва „как да отида от мястото, където съм днес, до мястото, където искам да съм в бъдещето?” Сега виждаме, че цели 50% от организациите имат или пътна карта, където дигиталният план отразява бизнес-плана, или дигиталният план е самият бизнес-план. Това е драматично увеличение“, коментира Шон Фицджералд, директор по изследванията и глобалните стратегии за дигитална трансформация в IDC.

2. До 2023 г. 90% от организациите по света ще дадат приоритет на инвестициите в дигитални AR инструменти, за да „подобрят“ физическите пространства и активи, надграждайки ги с дигитална информация и преживявания.

3. До 2025 г. 60% от организациите ще се възползват от днешните смущения в бизнес средата и ще започнат да монетизират вложените сега усилия, наблягайки на цялостен подход за автоматизация, който обхваща цялото предприятие и цялата му екосистема, и използвайки корпоративни концепции, базирани на модели, както и платформи с минимално или нулево писане на код.

4. До 2026 г. 54% от ИТ директорите ще стимулират бизнес трансформацията, давайки нови възможности и сили на дигитално устойчивите организации чрез стратегически технологични пътни карти и въвеждане на нови платформи за гъвкава работна сила, разчитаща на данни.

„Това, което ИТ директорът се опитва да направи, е да създаде благоприятна почва за иновации: не става въпрос само за оптимизиране на разходите (облак, инфраструктура, приложения, екосистема), а по-скоро за създаване на възможности бизнесът да прави нови неща, да създава иновации“, казва Боб Паркър, анализатор в IDC.

5. Прилагайки технологии с малко или нулево писане на програмен код и възможност за използване на наличните данни, по-голямата част от служителите в 60% от предприятията ще водят трансформацията и ще въплъщават дигиталната устойчивост на своите роли до 2024 г. А до 2025 г. компаниите, реализирали добре дигиталната трансформация, ще се радват на по-бързи темпове на иновации, по-големи печалби, повече пазарен дял и по-голяма оперативна ефективност от своите съперници.

Анализи, AI, ML & RPA

Във всички тези тенденции ключова роля ще имат анализите на „големите данни“, изкуственият интелект, машинното самообучение, автоматизацията и роботизацията.

Дори днес компаниите са затрупани с данни – както структурирани, така и неструктурирани – и ключов компонент на дигиталната трансформация е намирането на начини за извличане на полезност от цялата тази информация; за предпочитане в реално време.

„Аналитика“ е общ термин, който обхваща обработката на бизнес данни с помощта на алгоритми за идентифициране на тенденции и изясняване на основните процеси с цел подобряване на ефективността на организацията.

Когато данните се използват за обучение на алгоритми за автоматично извършване на различни операции, говорим за приложение на изкуствен интелект (AI) в бизнеса или за машинно (само)обучение (ML). Когато тези анализи, AI и ML се приложат към специфични бизнес-процеси, които традиционно изискват човешка работа, тогава говорим за роботизирана автоматизация на процеси (RPA).

Очаква се развитието във всички тези области да продължи интензивно през 2022 година и след това, според прогнозата на анализаторите.

Коментар