Българските граждани вече имат достъп през мобилно устройство до личното си пациентско досие и до всички налични електронни здравни документи, вписани в Националната здравноинформационна система (НЗИС), съобщиха от „Информационно обслужване” АД след пускане в експлоатация на мобилното приложение „еЗдраве” заедно с Министерство на здравеопазването.
„еЗдраве” осигурява достъп на потребителите до вписаните в НЗИС прегледи, направления, рецепти, ваксини, резултати от лабораторни изследвания, обща здравна информация и др., стана ясно днес при представяне на софтуера.
„Приложението „еЗдраве” улеснява максимално потребителите, които във всеки един момент разполагат с информация за извършените им прегледи, изписаните рецепти, издадените им направления и друга здравна информация за тях”, каза Борис Костадинов, директор „Софтуерна интеграция” в „Информационно обслужване” АД, в присъствието на служебния министър на здравеопазването д-р Асен Меджидиев и председателя на УС на Българския лекарски съюз д-р Иван Маджаров.
По неговите думи, „еЗдраве” е сред най-иновативните приложения в Европа и е първото в България, което обединява всички данни за пациентите на национално ниво. Ключово предимство на приложението е, че информацията е представена на разбираем за пациентите език.
Приложението е изключително лесно за използване и дава цялата необходима информация на пациентите за здравния им статус. Разполага с достъп до всички налични модули в НЗИС, които работят с електронни документи, съставящи личното пациентско досие.
В момента в НЗИС и мобилното приложение липсват исторически данни, свързани с извършени в миналото прегледи и медицински дейности. Достъпни са само здравните записи, които личните лекари, специалистите, лечебните заведения и лабораториите са въвели за всеки пациент от пускането на НЗИС в експлоатация.
Приложението „еЗдраве” може да бъде изтеглено безплатно от App Store и Google Play (тук). Достъпът до електронните здравни документи в приложението се осъществява чрез еднократно сдвояване с личното пациентско досие, достъпно в НЗИС през браузър на компютър.
Заради високите изисквания към сигурността на личните и медицинските данни, на този етап достъпът до личното пациентско досие се извършва единствено чрез използване на квалифициран електронен подпис (КЕП). Но „Информационно обслужване” АД работи и за въвеждане на други сигурни методи за вход, които се очаква да се използват в най-скоро време.
Освен чрез КЕП сигурността на информацията в мобилното приложение „еЗдраве” се гарантира и с допълнителна биометрична защита, която се активира по желание на потребителя. Ако потребителят прецени, че повече няма да ползва мобилното устройство, на което е свалено приложението, той може да деактивира профила си. Деактивирането изтрива цялата информация от устройството и не оставя следа от досието в телефона.
До края на годината приложението ще получи допълнителни функционалности, сред които електронни хоспитализации, история на заболяването, нотификации за планов прием в болница, ТЕЛК решения, нотификации за получаване и прием на медикаменти, панел за хронични заболявания и др. В близките месеци ще бъде осигурен достъп на родителите до пациентското досие на децата и възрастните им роднини.
В момента е почти неизползваемо. От познатите ми никой не разполага с електронен подпис, за да направи началното регистроране на компютър. Ще могат да го ползват само разни шефове, които имат за работата си КЕП. На никой обикновен човек КЕП не му е нужен. Пише, че предстои въвеждане и на други начини за вход в my.his.bg, но до тогава е просто PR на МЗ
злоупотребата с лични данни е гарантирано на 100%