Електрически дрон, с който може да летите – възможно ли е?

Air One е по-голям, по-бърз и с по-голям капацитет за носене от останалите ултралеки модели
(снимки: предоставени от travelwithdrone.com)

Последните новини в авиацията са зашеметяващи – новите компании създават вид самолети с вертикално излитане и кацане и почти всички заявяват, че революционизират мобилността. Много от тези разработчици обаче дори не се доближават до твърденията си. Сега на сцената излиза компанията Air и нейният продукт всъщност е практичен.

Air е основана през 2018 г. с името Polarity Mobility. Тогава базираната в Израел компания започва работа по персонален електрически самолет с вертикално излитане и кацане (eVTOL).

Конкуренцията обаче е голяма – от Opener, Jetson Aero, SkyDrive, Lift, Next до HoverSurf и много други. Всички тези фирми претендират, че са бъдещето на въздушния транспорт, а някои стигат дотам да твърдят, че техният модел на еVTOL може да направи пилот „всеки желаещ”.

Нито една от тези компании обаче досега не е изпълнила обещанията си. Повечето от продуктите им имат полетно време под 30 минути и могат да носят не повече от 200 паунда (~91 кг), включително пилота. Това е доста ограничаващо, защото тези машини могат да носят само един пътник, не могат да летят през нощта, нямат полезен товар извън пилота и не могат да летят законно близо до множество от хора. Тъй като повечето машини попадат в ултралеките правила на FAA, техните пилоти не са обучени.

Подобни превозни средства често се таксуват като „летящи коли”, но всъщност не са такива. А с цените, които са шестцифрени суми, списъкът на хората, които могат да си ги позволят, е силно ограничен. Това ги прави повече летящи играчки, отколкото революция.

Тук се появява Air със своя Air One.

Прессъобщението на Air не е по-различно от това на гореспоменатите компании и то гласи:

„Всеки иска да лети и с AIR най-накрая това е възможно. Ние създаваме забавни и функционални персонални airEVs, които ще прокарат път към нова ера във въздушната мобилност, достъпна за всеки”.

Твърдението на Air не е съвсем вярно. Неговият eVTOL ще изисква операторът да има лиценз за пилот. Което, в допълнение към очакваната цена от 150 000 долара, прави неубедително твърдението за „всички желаещи”. Но ако погледнете отвъд маркетинговия жаргон, тук има нещо наистина хубаво.

Air е създал своя eVTOL по-голям, по-бърз и с по-голям капацитет за носене от гореспоменатите ултралеки модели. Компанията казва, че One eVTOL може да лети до 155 mph (~250 км/ч), да се движи със 100 mph (~160 км/ч) и да остане в небето един час. А когато е паркиран, крилата му се сгъват, за да може да се побере в повечето гаражи.

One се издига в небето с помощта на осем електрически мотора, които добавят до 771 конски сили. Според представителите на Air, това означава, че One може да се изстреля до 1000 фута (~305 м) над нивото на земята за 30 секунди или по-малко.

Начинът, по който Air eVTOL лети, е като този на дрон. Движението напред идва от накланянето на самолета напред. Ето защо пилотската кабина разполага с огромен долен прозорец. При полет напред ще гледате през сенника. Но докато кръжите, този голям долен прозорец ви дава представа какво се случва пред и под вас.

Има балистична парашутна система и резервни компютърни системи. Представителите на компанията споделят, че Air eVTOL ще лети дори ако четири двигателя се повредят. Е, стига тези четири мотора да не са от една и съща страна.

Друг интересен факт е използваемото натоварване на One. Докато ултралекият eVTOL трябва да се справи само с 200 паунда (~91 кг), Air може да носи двама души и багаж, добавящ до 550 паунда (~250 кг). За справка, това е само десет килограма по-малко полезен товар от нов Cessna 172 Skyhawk, носещ пълен товар с гориво.

Моделът на Air би трябвало да има повече свобода от ултралек eVTOL. Компанията търси сертифициране от FAA, но не е ясно за какво ще бъде сертифицирана. Фактът, че не е ултралек, означава, че пилотът може да лети с него от летище до летище между градовете, което в момента не може да се направи с ултралек eVTOL.

Разбира се, пилотът на Air трябва да бъде някой, който вече има въздушно обучение.

Air вече има прототип в пълен размер, който може да кръжи. Компанията очаква пълни летателни тестове и сертифициране през следващата година, като продажбите ще започнат през 2024 г.

Статия е подготвена от travelwithdrone.com, където може да качите своето видео от високо. Също може да разгледате детайлното ревю на най-новия мини джобен дрон DJI Mini SE.

Коментар