Регистровата реформа е ключова за е-услугите

Големият брой регистри буквално задушават административните услуги
(снимка: CC0 Public Domain)

„Най-големият стимул за бизнеса са ефективни и достъпни електронни услуги”, заяви заместник-министърът на електронното управление Благовест Кирилов по време на годишната конференция на АИБЕСТ на тема „Подсилване на имиджа на България като дестинация на услуги с висока добавена стойност”.

Кирилов подчерта важността на регистровата реформа у нас: „В момента в България функционират почти 18 хиляди регистъра. 15 хиляди са за държавни административни услуги, а останалите почти 3 000, с други управленски дейности”, посочи той.

От изнесените данни става ясно, че всяка община трябва да оперира средно по 55 регистъра. Тези внушителни числа буквално задушават адекватната административна услуга, която граждани и бизнес могат да получат, каза Кирилов.

Министерство на електронното управление отчете като успех повишаването популярността на Системата за сигурно електронно връчване – през 2017 г. чрез нея са връчени 6 695 документа, а от началото на 2022 г. те са вече над 1 милион.

„Всеки процес, който върви към дигитализация не означава просто да го препишем, така че да е четимо машинно, а да го направим, така че всички стъпки, които могат да се автоматизират, да се случат по възможно най-добрия начин. Тогава вече може да кажем: спестихме толкова време на гражданите и администрацията”, коментира зам.-министърът.



За пореден път той подчерта и ролята на образователната система и в частност университетите към пътя за по-добра дигитална среда. По думите му, бизнесът и държавата се нуждаят не просто от образовани кадри, но от такива, които са готови да посрещнат предизвикателствата на дигиталното бъдеще.

Коментар