Твърде тих се оказа този Черен петък

Онлайн-продажбите на Черен петък най-вероятно ще отчетат малък или дори нулев  ръст (снимка: CC0 Public Domain)

Тазгодишният Черен петък се оказа доста по-тих от обичайното. Няма толкова много поръчки в електронните магазини, няма опашки по търговските центрове, няма шумни отчети за ръст в продажбите. Като че и самите оферти и мега-промоции са по-кротки от обикновено.

Притихнал, без тълпи и навалица, доста умерен е Черният петък тази година заради инфлацията, свитите семейни бюджети, тревожността, пише Блумбърг в мащабен анализ на деня на големите намаления. Анализаторите се опитаха да проследят бума на продажбите, но той е видимо по-слаб от очакваното.

Затишие онлайн

Онлайн продажбите все още не са достигнали обемите, които бяха прогнозирани за Черния петък в последно време. Всъщност очакванията на пазара бяха за около 1% увеличение спрямо предходната година. Ако този скромен ръст не е постигнат, това би било доста разочароващ резултат на фона на доста по-големите проценти инфлация, пишат финансовите анализатори. А това на свой ред би значело, че търговците губят твърдата земя под краката си.



Като умерени определи продажбите и Salesforce. Предпазливостта на потребителите се дължи на високата инфлация, по-висока от десетилетия насам, казва Роб Гарф, вицепрезидент за сектора продажби на дребно в компанията. „Хората просто купуват по-малко продукти, защото парите им не стигат толкова далеч, колкото преди“, коментира той пред Блумбърг.

Тъй като растящите цени на горивата и хранителните стоки карат много потребители да бъдат по-предпазливи в разходите, те търсят големи отстъпки. Търговците, от своя страна, не могат да си позволят кой знае колко намаления заради повишените разходи.

Спокойствие в търговските центрове

И офлайн продажбите не бяха въодушевяващи. Видно е – няма ги кадрите с навалица пред магазините в търговските центрове, няма ги шумните тълпи и опашките, извиващи се от рано заранта. В моловете в големите градове пазаруващите бяха колкото обичайното по това време.

На някои места, където все пак има струпване на хора, това се дължи на липсата на достатъчно работници в магазините. Недостигът на работна ръка тормози много търговски вериги. Някои дори съкратиха часовете на работното си време.

Като миналата година

Експертите очакват, че равносметката за тазгодишния Черен петък ще е за „плоски“ продажби, тоест на нива като миналата година. „Черният петък поставя началото на празничния сезон за пазаруване, който вероятно ще доведе до скромен или плосък ръст на годишните продажби“, коментира Мелиса Минкоу, директор стратегия за търговия на дребно в дигиталната консултантска компания CI&T. „Това все пак е победа“, казва тя.

Стръмните намаления в Черния петък обаче е много вероятно да намалят маржовете на компаниите. „Печалбите няма да бъдат на нивата, на които търговците на дребно искат“, смята Минкоу. Това е отчасти защото фирмите не смогват „да прехвърлят всички инфлационни разходи върху потребителите“.

Кибер-понеделник

За технологичния бранш все още има надежда, обаче. Хората, които искат да купят технологични подаръци и джаджи, чакат не само Черния петък, но и т.нар. Кибер-понеделник, когато офертите са за намаления, достигащи третина от цената.



„Клиентът, чувствителен към цените, иска да максимизира стойността. Хората почти нямат възможност да направят това, когато става въпрос за цените на бензина, цените на храните или пътуванията“, казва Вивек Пандя, водещ анализатор в Adobe Digital Insights. „Много потребители вярват, че ще получат най-добрите отстъпки по време на Кибер-седмицата и сега ще видим как ще се възползват от това“.

Все пак отстъпките надали ще са колосални. Търговците на дребно знаят, че потребителите са финансово ограничени. Намаления, толкова големи като тези, които се рекламираха на Черния петък, ще са рядкост през декември, според Пандя. Това ще направи пазаруването „по-малко привлекателно за определени потребители“, смята анализаторът.

Коментари по темата: „Твърде тих се оказа този Черен петък”

добавете коментар...

  1. :o)

    Разбира се че поредния опит да щракне масовия капан за малоумници се провали…
    От много години гледам какви ли не селски опити да се лапнат парите на шараните
    от рода на 1 бройка на половин цена и после – ами те свършиха 🙂
    Също така вдигнати с 30% цени предната седмица и намалени с 50% на черен петък
    всякакви опити за стрижене на стадото 🙂

    Обаче в условия на несигурност и все повече заплахи, хората взеха и да мислят
    и да купуват вече само ако наистина им трябва нещо без значение черен ли е бял ли е петъка 🙂

  2. еХперт

    Освен това, за да компенсират ниското потребление, производителите необосновано вдигат цените на новите модели, без да имат допълнителни производствени разходи.

    Още малко да се понапълнят складовете и ще паднат цените. Кризата с чиповете ще отшуми скоро, освен ако Китай не реши да нападне Тайван.

  3. Йордан

    Да бъдем честни – хардуерните иновации последните години не са кой знае впечатляващи. Според мен основно на това се дължи неособено силния интерес към покупка на техника. Да дадеш 500 за някаква джаджа, която е с 5-10% по-бърза от модела, който ти самия притежаваш, е излишно харчене на пари в тези несигурни времена.

Коментар