Cisco: Важно е да сме социално отговорна компания

В началото на 90-те години често слушахме песента на Stereo MC”s “Connected” (“Свързан”). “Connected” – точно с това заглавие описва себе си Борислав Димитров – новият управляващ директор на Cisco за България. Както стана известно при назначаването му, 39-годишният мениджър има над 15-годишен опит в ИТ индустрията, като през 9 от тях е бил в екипа на Microsoft България. Да бъде постоянно “connected” е страст за него – телефонът, интернет, дори видеоконференциите са част от живота му всеки час. Категоричен е, че е човек на консенсуса и цени нетрадиционните подходи. Обича предизвикателствата и премерения риск.

Г-н Димитров, преди броени дни стана известно, че поемате българския офис на Cisco Systems. Какви цели и задачи си поставяте за развитието на бизнеса на Cisco у нас?

За мен в личен план наистина е голямо предизвикателство да поема българския офис на Cisco в настоящия момент. Интересно е, че това това стана точно в момента на 10-годишнината на компанията.

Предизвикателството е голямо от гледна точка на икономическата ситуация, в която се намираме в момента. Кризата е засегнала най-различни аспекти от обществения живот. Бидейки финансова, тя прерасна в икономическа и причината за това е свързаността, която съществува в света – и която е наш основен бизнес. Ако не беше тази свързаност, можеше кризата да отшуми с краха на инвестиционните банки в САЩ.

Ала тази свързаност е и предпоставка за качествено нов прочит на нещата. За мен предизвикателството е именно в този момент да успеем да бъдем адекватни на пазара.

От друга страна факт е доброто развитие на компанията в последните 10 години в България – офисът, проектите, които са реализирани тук и са доказани. Предизвикателство е да успеем да се развиваме така добре и занапред. В момента ние трябва да поставим основите за бъдещия просперитет на компанията.

Имаме изключително добра партньорска мрежа. Cisco е добре установено на пазара технологично име. Но това, което ми прави изключително добро впечатление, е екипът от професионалисти тук.

Наистина поемате кормилото на Cisco България в момент, доста тежък за световната икономика и за големите играчи в глобален мащаб. С какви предизвикателства е свързана промяната точно в този контекст?

За нас кризата е предизвикателство, но и възможност. Имаме шанса да докажем качеството на нашите технологични решения. Това са решения цялостни, които водят до повишаване на сигурността и оптимизиране на начините, по който общуват бизнесите, и те биха могли да оптимизират разходите точно в този критичен момент, довеждайки до сериозни спестявания. Така те освобождават средства, които да бъдат реинвестирани в основния бизнес на фирмите. Това е ключовото – инвестицията в ИТ не е разход, а начин предприятията да станат по-адекватни по време на криза, да повишат ефективността, да задържат кадрите, да инвестират в ноу-хау, в хората.

Това послание за кризата като възможност не се ли “изтърка” вече?…

Това не е само послание. Налице е изследване на Световната банка отпреди 3-4 месеца. Изводът е следният: всеки 10% повишаване на широколентовия достъп води до 1,3% повишаване на БВП. Причината е точно такава, каквато я описахме – хората могат да оптимизират бизнес-процесите в организациите. 

Cisco действително е добре позната у нас марка, утвърдена, с добри пазарни позиции, което поставя “висока летва” за вас като мениджър. Какви са амбициите ви занапред?

Освен като бизнес ние имаме и сериозна роля като социално отговорна компания. Инициативите, които Cisco традиционно е предприемала от глeдна точка на образование, трансфер на ноу-хау и обучение на специалисти, са нещо изключително важно за страната. Това е може би основната цел на подобни компании като нашата.

Ние имаме възможност да сравняваме различни добри практики и решения, които могат да бъдат канализирани и използвани в България. Считаме, че това е една от основните задачи на компанията: трансферът на ноу-хау, повишаването на конкурентоспособността, осигуряването на възможност хората да се развиват. Когато хората могат да се учат и развиват, това ги прави конкурентоспособни и ценни, дава им различни възможности за в бъдеще, задържа ги тук. Ето това е изключително важно. Ние ще продължим да сме фокусирани сериозно в тази сфера. Имаме идеи за нови образователни програми, които скоро ще обявим.

Cisco има индиректен модел на продажби – ние работим с локални партньори. Голяма част от трансфера на знания е и към тези компании. Имаме сериозни процедури по сертификация, респективно по обучение на кадрите. Това, което ще се опитваме да наложим и при нашите партньорски компании, е да приемат част от методите на управление и процесите, които Cisco използва вътрешно в мениджмънта на бизнеса си.

В този ред на мисли предвиждате ли промени в партньорския канал?

В момента ние разполагаме с изключително добре подготвени партньори – и технологично, и от гледна точка на търговските подходи. Имаме сериозни сертификационни програми и партньори, покрили съответните задължителни сертификации към Cisco, което им дава достъп до различни вертикални решения. При това положение ролята ни е не само да развиваме бизнеса на Cisco, но и да маркетираме решенията и партньорите ни в рамките на корпорацията – да бъдем рекламното лице пред света на българските компании.

Ето един пример как можем да правим това – наскоро Телелинк покри сертификат за Cisco Managed Services Master партньор. Това е изключително признание за тях и компанията вече е един от 14-те партньори в цял свят за управляеми услуги. Този статут й дава тежест не само за България, но и за цял свят.

Именно по този начин ние ще продължим да помагаме на партньорите да се сертифицират по различни компетенции, за да бъдат фокусирани и да предоставят адекватни решения.

Не можем да кажем, че ние формираме търсенето. Пазарът е динамичен и се мени. Околната среда се мени. Икономическата картина се мени. Появяват се нови и нови ниши. Ние и нашите партньори се надяваме да бъдем достатъчно гъвкави и адекватни и да можем да отговорим на потребностите на тези ниши.

Предвиждате ли инициативи в помощ на малкия и средния бизнес?

От кризата в момента най-засегнат е малкият и средният бизнес в България. Ние успешно сме стартирали програма в помощ на този сегмент, наречена Easy Lease. Тя започна заедно с Райфайзенбанк България, а сега се реализира съвместно с Уникредит Булбанк. Така чрез Cisco Capital даваме възможност на малкия и средния бизнес за достъп до технологии, за които може и да нямат средства в момента, но които може могат да закупят – да инвестират сега в своя бизнес, за да не бъдат на опашката утре.

Смятаме, че не бива кризата да спира хората да ползват последните технологии, които ще осигурят качествен скок напред за техния бизнес.

Узнахме, че идвате от сферата на софтуера. След 9 години в областта на програмните продукти как се чувствате в света на мрежите? Опитът в софтуерния свят ще помогне ли в ръководенето на мрежов бизнес и ако да – как?

От една страна е много различно, но от друга двете компании са много подобни. Всяка от тях е американска компания, публична – представена на NASDAQ, така че принципите на управление са много подобни. Подчертавам, тук не става дума за технологиите, а за управлението на бизнеса. Поставянето на целите, начинът на организация, бизнес-процесите в корпорацията са сходни. Смятам, че това ще ми помогне много.

В същото време мисля, че погледът “отвън”, който имам, също ще е от полза. Идвайки от друга компания в Cisco аз имам възможност да оценя добрите практики и когато и с каквото е нужно от моя да помогна те да станат още по-ефективни.

Какви са очакванията към вас от страна на голямата корпорация?

От мен като ново лице се очаква да помогна бизнесът да се развива успешно и занапред да бъде положен на здрави основи. Да има приемственост в това, което правя, е задължително. В работата си смятам да се опирам изключително много на опита на екипа тук.

В същото време като мениджър трябва да направя така, че компанията да се придвижи на следващото ниво на развитие. От нас тепърва се очаква да растем като фокус, като различни типове решения и да развием бъдещите си проекти така, че да имаме критичната маса от ресурси, които са необходими, защото едно е няколко души в един офис да се занимават с даден бизнес, друго е когато станат 25 души, а съвсем различно е когато са 100 специалисти.

Кои са силните ви страни като бизнесмен? Ако трябва да направите на себе си SWOT анализ, какво ще впишете в него?

Като човек съм такъв, който търси консенсуса. Смятам, че най-добрите решения и практики се раждат в рамките на едно общо мнение, в рамките на диалог. Обичам открития и прям диалог – и с колегите си в офиса, и с клиентите. Хубаво е човек да бъде честен от началото до край.

Като мениджър съм такъв, който харесва предизвикателствата. Обичам премерения риск. Ценя нетрадиционните пътеки и креативните идеи. Склонен съм да се вслушвам във всяко мнение, което е нетипично. Считам, че в момента успяват тези, които наистина имат мислене “извън клишето” – нестандартно мислене и нестандартни инициативи. Това са компаниите, които успяват. Независимо дали става дума за малки или големи фирми, бизнес-практиките, които са нестандартни и адекватни към ситуацията, налагат определена компания, система, технология.

Разговора води Мария Малцева

Коментар