По-неангажиран е станал персоналът в много от компаниите

Въпреки значителните промени на трудовия пазар и несигурността на икономическата среда през изминалата година, средната ангажираност на служителите в България остава непроменена от 2008 година, а именно – 53%, разкрива проучване на международната консултантска компания Hewitt Associates и нейния стратегически партньор за България Мандей Инсайт.

От една страна, това говори за сравнителен позитивизъм на хората, но може да се тълкува и като временен кредит на доверие от страна на служителите, който трябва да бъде оправдан чрез точни действия на работодателите, за да се предотврати обратната тенденция в бъдеще, се казва в анализа.

"В предстоящата година акцентите трябва да бъдат два: има ли промяна във факторите, към които хората са най-чувствителни на работа, и оценяват ли те като ефективни действията на своите лидери в отговор на кризата. Оказва се, че интензивната комуникация сама по себе си не е достатъчна, ако причините за взетите решения остават несподелени или неразбрани", коментира Елена Димова, ръководител на проучването "Най-добрите работодатели в България".

Въпреки че средното ниво на ангажираност остава стабилно, има съществени различия в сравнение с предходни години. В двойно повече компании ангажираността и удовлетвореността на персонала спадат в сравнение с 2008 г.

Намалява и броят на работодателите, които имат повече от 60% ангажирани служители, т.е. могат да разчитат на това предимство за стабилни бизнес резултати. Ангажираността на екипите в последната група компании обаче е по-висока в сравнение с миналата година, което означава, че тези работодатели успяват да стимулират по-голяма част от своите служители да дават максимума за общите цели.

В несигурни времена, разликите между най-добрите работодатели и останалите компании се увеличават драстично. 81% е делът на ангажираните служители в топ компаниите, в сравнение с 49% при останалите компании. Това е още едно доказателство, че най-добрите не само успяват да запазят своите успешни резултати чрез хората, но и да постигнат повече.

Hewitt потавя в Зоната на успеха компаниите с над 60% ангажирани служители. Именно тези компании имат доказано по-висока възвръщаемост от инвестицията си в хората и средно 22% над средната възвръщаемост на капитала.

Повечето компании в България попадат в Неутралната зона – нивото на ангажираност на служителите в тези компании е между 40 и 60%. Компаниите в тази зона имат добри бизнес резултати и стабилно представяне, но също така и неизползван потенциал свързан с мобилизацията на техните служители.

Сред областите, които оказват най-голямо влияние върху ангажираността на служителите, са удовлетвореността от свършената работа и съответствието между имиджа на компанията отвън и отвътре – или както вече е популярно да се казва „работодателска марка”.

Обяснение за първата тенденция може да намерим в нарастващите усилия, които хората трябва да полагат, за да видят накрая резултатите от своя труд в настоящата ситуация.  Важността на работодателската марка за служителите трябва да е ясен сигнал за компаниите да се стремят към постоянство и спазване на дадените обещания към служителите, посочиха авторите на анализа.

Близо две трети от служителите в България вярват, че техният работодател ще преодолее успешно предизвикателствата на кризата. По-голямата част от българските служители очакват работодателите им да се справят с трудната ситуация и знаят какво трябва да правят, за да помогнат на своята компания.

Позитивната нагласа се сблъсква, от една страна, с притеснение за личната финансова стабилност на хората и със съмненията в адекватността на действията на топ мениджмънта, от друга. В мненията по тези теми се наблюдават значителни разминавания в различните сектори на икономиката. Преобладаващата част от служителите в банковия сектор и аутсорсинг компаниите не са уверени в успешното преодоляване на настоящите икономически предизвикателства от компанията, за разлика от заетите в сектора дистрибуция на бързооборотни стоки, които запазват доверието в своя работодател, въпреки кризата.

През изминалата година се говореше изключително за скъсяване на дистанцията между топ мениджъри и служители и засилване на комуникацията като ключови стъпки за запазване мотивацията на служителите в трудните времена. Забелязва се положителна тенденция на увеличаване броя на служителите, които оценяват позитивно получената информация за бизнес целите, планираните промени в компанията и откритостта на топ мениджърския екип.

В контраст с това е понижаващият се брой хора, които смятат, че компанията е справедлива към служителите си. Това показва по-голямата критичност на хората към решенията, които лидерите взимат.

Споделените мнения на топ мениджърите, участвали в проучването, за бъдещите приоритети на компаниите, които ръководят, очертават тенденция за стабилизиране на пазара на труда. Това безспорно е една от причините служителите също да са сравнително позитивни в настоящата икономическа ситуация.

Несъмнено решителността за действия и положителната настройка се предава от върха надолу. Докато отпимизирането на броя на персонала и икономическите ресурси са посочвани като приоритети за компаниите през 2009 г., то през следващите две години фокусът ще бъде върху оптимизирането на вътрешните процеси, обусловено от променени изисквания към продукти и услуги в различните сектори и нови предизвикателства от конкуренцията.

Коментар